Stroj času už existuje, ale...

Fyzici předpovídají, že Velký částicový urychlovač poprvé dokáže přemístit hmotu v čase, ovšem ve formě dosud neobjeveného souputníka "božské částice".

Stroj času už existuje, ale...

Teoretičtí fyzici Tom Weiler a Chui Man Ho ve své nové práci tvrdí, že se LHC - Velký částicový urychlovač - může stát i prvním strojem času, který přemístí hmotu do minulosti nebo budoucnosti. Ovšem jejich teorie má několik háčků. Tím prvním je předpoklad, že se podaří v urychlovači vytvořit, či zachytit Higgsův boson, který se mediálně označuje, jako božská částice.

Existence bosonu je přitom zatím jen teoretická. Jde o předpokládanou částici, která by měla vysvětlit, proč jsou ostatní elementární částice hmotné. Ovšem, aby to bylo ještě komplikovanější, tak fyzici předpovídají, že se vznikem Higgsova bosonu se současně vytvoří i párová částice Higgsův singlet.

Singlety by měly mít podle Weilera s Hoem schopnost skákat do páté dimenze, kde mohou putovat dopředu i dozadu v čase.

LHC

"Jednou z atraktivních výhod takového pojetí cest v čase je skutečnost, že se vyhýbá všem velkým paradoxům," cituje server Livescience Weilera, který vysvětluje: "Protože je toto cestování časem vyhrazeno pouze těmto speciálním částicím, nemůže se například přesunout časem člověk a zabít rodiče předtím, než se narodil. Ovšem pokud by byli vědci schopní kontrolovat vytváření Higgsových singletů, pak by bylo možné posílat do minulosti, nebo budoucnosti zprávy."

Paradoxů však tato teorie není zbavena úplně, protože ony singlety by se tedy měly objevit dříve, než bude spuštěna řízená kolize, která je vytvoří.

Teorie všeho

Weiler a Ho se navíc pohybují v rámci teorie všeho (M-teorie, teorie superstrun), která je srozumitelná hlavně teoretickým fyzikům a místo standardních čtyř dimenzí pracuje s jedenácti.

Náš vesmír může být v jejich pojetí čtyř-dimenzionální membránou plovoucí v multi-dimenzionálním prostoročase. Základní stavební kameny našeho vesmíru jsou pak neustále svázané k této membráně a nemohou existovat v jiných dimenzích. Ovšem existují výjimky. Například gravitace je slabší než ostatní základní síly, protože se působí i v dalších dimenzích. Další navrhovanou výjimkou jsou ony singlety, které ovlivňuje gravitace, ale už žádná jiná ze základních sil.

Weiler začal takto uvažovat o cestování v čase před šesti lety, když se snažil vysvětlit anomálie pozorované u neutrin, které nás sice bombardují v biliónech každou vteřinu, ale bez jakékoli pozorovatelného účinku.