Úplná regenerace končetin a orgánů bude možná i u lidí, slibují vědci

Vědci, kteří studují salamandry, se domnívají, že se dostali na stopu postupu, jak nastartovat úplnou regeneraci orgánů a tkání i u lidí. Věří, že vyvinou látku, která po aplikaci na ránu spustí růst nové končetiny nebo například oka.

Úplná regenerace končetin a orgánů bude možná i u lidí, slibují vědci

Podle australských vědců spočívá tajemství regenerace v imunitním systému salamandrů (mloků, v tomto případě jde o druh Axolotl mexický). Salamandři dokáží obnovit končetiny, ocas, čelisti, sítnice a také srdce.

Australanům pod vedením Jamese Godwina se v laboratoři na Ústavu pro regenerativní medicínu při Monash University podařilo zablokovat imunitní buňky, které regeneraci salamandrů stimulují. Následkem toho se organismus zachoval jako u člověka (a většiny živočichů) a rána se po amputaci zacelila s jizvami.

Díky tomu mohli popsat dříve neznámou roli imunitních buněk - tzv. makrofágů  - při regeneraci u obojživelníků. Dalším cílem je pokusit se tento mechanismus vyvolat i u lidského organismu, protože čistě teoreticky disponují všichni živočichové podobnými buňkami.

"Nyní máme opravdu dobrou představu o tom, co je nutné k dokonalé regeneraci," prohlásil Godwin. U salamandra, mobilní imunitní buňky spolykají škodlivé bakterie a nečistoty a dorazí k ráně do šesti dnů od amputace.

"Pokud nejsou makrofágy přítomny v raných fázích hojení, k regeneraci nedojde," upozornil Godwin. Výzkumníci použili "otrávené" lipidy, aby makrofágy vypnuli. Namísto regenerace se vytvořil pahýl se spoustou jizviček.