Uvnitř lidské DNA se skrývá druhý, dosud utajený kód života

Vědci odhalili dosud utajený kód ukrytý uvnitř lidské DNA, který obsahuje instrukce pro kontrolu genů. Převratný objev otevírá nové možnosti při diagnostice chorob a jejich léčení.

Uvnitř lidské DNA se skrývá druhý, dosud utajený kód života

Během posledních 40 let od objevu genetického kódu se odborníci domnívali, že obsahuje pouze kódovanou informaci o tom, jak jsou vytvářeny proteiny. Výzkumný tým z Washingtonské univerzity vedený Johnem Stamatoyannopoulosem však odhalil, že genom obsahuje zápis genetického kódu ve dvou oddělených jazycích.

"Zatím jsme byli jen zpola v obraze o tom, co je v genomu skryto," uvedl Stamatoyannopoulos.

Druhý jazyk, či způsob kódování, obsahuje instrukce, jak jsou geny kontrolovány. Odhalení dvojího šifrování bylo komplikované zejména proto, že oba zápisy se překrývají, vysvětluje Stamatoyannopoulos s kolegy ve studii zveřejněné v novém vydání časopisu Science. Výzkum je součástí projektu ENCODE (Encyclopedia of DNA Elements Project).

Genetický kód využívá 64 kodonů (jeden kodon je tvořen třemi nukleotidy). A teprve nyní se podařilo rozlišit další formu kódování. Základní jednotka nově odhaleného genetického zápisu dostala název duon.

Z objevu mimo jiné plyne, že nemoci mohou mít odlišný původ, jak v narušení produkce nějakého proteinu, tak v kontrole genů, nebo kombinaci obojího. Proto může být zdánlivě stejné onemocnění u někoho léčitelné, a stejná terapie u někoho selhává.

Do budoucna je pak cílem odhalit technologii léčení založené na přesné diagnostice a následného zásahu šitého každému pacientovi na míru.