Vášnivý polibek představuje invazi 80 milionů mikrobů

Stačí jeden polibek, dostatečně vřelý a dlouhý alespoň 10 sekund, a mezi dvěma lidmi se přenese kolem 80 milionů bakterií. Vyplývá to z nové nizozemské studie zveřejněné v časopise Microbiome.

Mikroinvaze neuvěřitelného rozsahu
Zdroj: nemkez | Dollarphotoclub.com

Holandští mikrobiologové z Týmu pro aplikovaný výzkum (TNO) sledovali 21 párů, které se během dne políbily devětkrát denně, a zkoumali, co vše si milenci předali. Ústa jsou totiž domovem kolem 700 druhů bakterií, které se stávají předmětem výměny ve slinách. A francouzský polibek je pro tyto mikroby něco jako expres se spoustou pasažérů.

Kromě vlastního zkoumání vzorků slin, probíhal i kontrolovaný test, kdy jeden z páru vypil probiotický nápoj s označenými bakteriemi.

Invaze se reciprocitou. Kdyby to jen soudruzi věděli.

Pokud průměrný 10sekundový polibek vedl k transferu 80 milionů bakterií, pak zapojení jazyka představovalo ještě intenzivnější přenos. "Francouzské líbání je skvělým příkladem vystavení obrovskému počtu bakterií ve velmi krátkém čase," pochvaloval si pro BBC profesor Remco Kort.

Výzkum nebyl jen kuriozitou podtrženou studiem intimního kontaktu, ale součástí širší výzkumu mikrobiotického prostředí v lidském těle. Bakterie jsou totiž naší nedílnou součástí. Každý jich má v těle těžko představitelné množství v řádu milionů miliard.

Mnohé bakterie se staly naší symbiotickou součástí v průběhu evoluce a formování obživy spojené s ustálenými zdroji potravy. Získáváme je v určité symbioze s konkrétním prostředím, a některé pak jen při vzájemném kontaktu s jiným člověkem. Zkoumání těchto procesů může podle holandských vědců přispět porozumění vzniku nemocí a novým možnostem léčby nebo prevence.