Vědci vyvinuli nano- a mikročástice. Mohou usnadnit léčbu a zrychlit diagnózu

Čeští a francouzští vědci vyvinuli částice, které mohou změnit medicínu. Urychlí rozpoznání chorob a usnadní léčení.

Vědci vyvinuli nano- a mikročástice. Mohou usnadnit léčbu a zrychlit diagnózu

Česko-francouzský tým v čele s Danielem Horákem z Ústavu makromolekulární chemie Akademie věd vyvinul nové povrchově modifikované magnetické nano- a mikročástice, které pacientům usnadní léčbu a pomohou zrychlit diagnózu některých závažných onemocnění. V tiskové zprávě to uvedlo Biotechnologiciké a biomedicínské centrum akademie (BIOCEV), na jehož výzkumném programu se bude Horák podílet.

Proč jsou výjimečné?

Pro použití těchto látek v medicíně je podle Horáka důležitá jak jednotná velikost částic, v případě nanočástic je to deset nanometrů, v případě mikročástic obvykle dva až čtyři mikrometry, tak i chemická modifikace jejich povrchu. Velikost částic zajišťuje jejich homogenní vlastnosti (fyzikální, chemické a biologické), povrchová modifikace pak umožňuje jednotlivé částice nově využívat při léčbě nemocných.

OBRAZEM: Fascinující fotografie z vědeckého výzkumu. Jsou krásné, a navíc vás poučí

Funkcionalizované (povrchově upravené) magnetické nanočástice se podle Horáka osvědčují jako nová kontrastní činidla pro značení různých typů buněk. Ty pak lze snadno a neinvazivně pomocí magnetickorezonančního zobrazení sledovat po jejich transplantaci do nemocné tkáně organizmu. Monitorování pohybu těchto buněk, případně jejich množení a celkového osudu po transplantaci, je klíčové pro další rozvoj regenerativní medicíny a tkáňového inženýrství.

Povrchově modifikované magnetické polymerní mikročástice zase usnadňují separace buněk, bílkovin a jiných biomolekul ze složitých směsí pomocí magnetického pole. Pomocí těchto magnetických mikročástic, na které lze navázat vhodné protilátky, je možné vychytávat a posléze analyzovat cirkulující rakovinné buňky z krve onkologických pacientů, uvedl Horák.

Vědci zároveň vyvíjejí novou mikročipovou technologii využívající tyto magnetické mikročástice, která v budoucnu umožní plně automaticky charakterizovat morfologii zhoubných buněk s vysokým rozlišením. Stačit tak budou desetkrát menší objemy vzorků než v současnosti a přitom se výrazně sníží doba analýzy vzorků i její cena. Nové metody umožní zrychlit diagnózu metastáz a zvýšit pohodlí pacientů.

Čeští vědci vymysleli, jak na stáří: Pomocí nanovláken

Inženýr Horák se bude podílet na jednom z pěti klíčových výzkumných programů projektu BIOCEV "Biomateriály a tkáňové inženýrství". Publikoval více než 200 vědeckých prací, napsal řadu kapitol do odborných knih a je autorem sedmi patentů.

Úvodní ilustrační foto (nanorobot a krevní buňka): THINKSTOCK