Vědci zjistili, co zásadně ovlivňuje imunitní systém. A geny to nejsou

Proč jste celou zimu promarodili, zatímco lidé ve vašem okolí jsou zdraví jako rybičky? Podle studie o dvojčatech může váš imunitní systém reagovat na prostředí, ve kterém žijete. A s dědičnými dispozicemi má pramálo společného…

Náš imunitní systém je neuvěřitelně složitý: armády bílých krvinek a proteinů neúnavně putují v našich žilách, vždy připraveni zaútočit na případné vetřelce. A imunitní systém každého jedince se nepatrně liší, právě unikátním mixem těchto ochránců našeho zdraví.

I když vědci vědí, že se imunitní systém dokáže adaptovat na prostředí, je také podmíněn našimi geny. Aby rozpletli konkurenční vlivy přírody a výživy, rozhodli se pod vedením imunologa Marka Davise ze Stanfordské Univerzity v Kalifornii provést výzkum a ve své studii se zaměřili na dvojčata. Identická dvojčata jsou geneticky téměř totožná, zatímco ta dvojvaječná sdílí zhruba jen polovinu genů.

Vybrali tedy 210 jedno a dvou vaječných dvojčat ve věku 8 – 82 let, odebrali jim krev a poměřovali více než dvě stovky parametrů jejich imunitního systému. Zkoumali například 95 druhů bílých krvinek a 51 proteinů. Došli k překvapivému závěru: imunitní systém identických dvojčat byl natolik rozdílný, že jeho funkčnost nelze podmínit pouze geneticky. Kromě toho se ukázalo, že mladší dvojčata si byly mnohem podobnější, což dokazuje, že v průběhu života v různém životním prostředí a stylu, se imunitní systém značně odlišuje – jak ukázal výzkum u starších dvojčat.