Věděli jste, že okolo 100 lidí na celém světě má Einsteinův syndrom?

Sedmiletá Shilah z australského Melbourne si zvykla na pozornost lidí, a tak už ji tolik netrápí onemocnění, které dobře znal i nejvýznamnější vědec všech dob.

Shilah Calvert-Yin (7) se narodila s tzv. syndromem neučesatelných vlasů, kterému se často přezdívá Einsteinův syndrom. Trpí jím jen okolo 100 lidí po celém světě. Shilah je ze svých vlasů nadšená a užívá si pozornosti všech, kteří se za ní na ulici často otáčejí: „Často se mě ptají, jestli si na vlasy můžou sáhnout,“ směje se.

Byla však doba, kdy onemocnění, jež dalo Albertu Einsteinovi nezaměnitelnou podobu, lidi trápilo. Kvůli svým vlasům, které jako by neznaly zákon gravitace, byli společností vnímáni jako neupravení. Teprve Einstein se svými uznávanými teoriemi o vesmíru změnil vnímání veřejnosti.

Dnes lékaři dokážou syndrom neučesatelného vlasu poznat pomocí rozboru DNA. Ví také, že vzniká mutací jednoho ze tří genů - PADI3, TGM3 a TCHH. Zatím se však nenašel lék, jenž by vlasy přiměl k poslušnosti.