Vesmírná pastva pro oči: Měsíc, Jupiter a Venuše se setkávají

Mimořádné setkání Měsíce s planetami Venuší a Jupiterem poblíž otevřené hvězdokupy Plejády (Kuřátka) a hvězdy Aldebaran v souhvězdí Býka je možné po letech v těchto dnech pozorovat nad západním obzorem.

Vesmírná pastva pro oči: Měsíc, Jupiter a Venuše se setkávají

Seskupení jasnějších vesmírných těles, alespoň planet a Měsíce, je podle Lenky Soumarové ze Štefánikovy hvězdárny dobře vidět po západu Slunce i na přesvětlené obloze ve velkých městech.

Mimořádně jasná je Venuše, která je blízko Zemi. Podle Petra Sobotky z Astronomického ústavu Akademie věd má nyní vůbec největší jasnost, jaké může během roku dosáhnout. Měsíc dorůstá do první čtvrti, ve které bude v pátek 30. března. Dnes večer bude pouze 2,5 stupně od Venuše. Jednomu stupni odpovídají dva průměry Měsíce v úplňku.

Na stránkách Štefánikovy hvězdárny najdete program, pomocí něhož si snadno zjistíte, kdy bude jaká hvězda nebo planeta na obloze.

Na obloze nad jižním obzorem je možné pozorovat ještě další dvě planety, Mars a Saturn. Před 23:00 vysoko nad jižním obzorem kulminuje Mars v souhvězdí Lva. Dalekohledem je vidět bílá severní polární čepička. Saturn v souhvězdí Panny kulminuje 30 stupňů nad jihem až kolem 02:00, ale vidět je už před půlnocí. Má dostatečně rozevřené prstence, které je možné pozorovat dalekohledem.

Podívejte se na animaci: