VIDEO: Přechod Venuše přes Slunce byl úžasný. Dnes i roku 1882

Ve středu 6. června ráno jsme mohli vidět, jak Venuše přechází přes Slunce. Tuto příležitost si nenechaly ujít statisíce lidí na celém světě.

Zdroj: NASA

Stovky astronomů ale i amatérských pozorovatelů sledovaly přechod Venuše přes sluneční kotouč. Vzácný astronomický jev začal krátce po půlnoci SELČ a jeho první fázi sledovali lidé ve na americkém kontinentu, kde se blížil západ Slunce, i ve východní Asii, kde byl přechod Venuše viditelný po rozednění. Celý jev trval 6 hodin a 40 minut.

Pozorovatelé při sledování přechodu Venuše viděli na pravém horním okraji Slunce malý tmavý kotouček, který se bude zvolna posouvat přes sluneční disk. K pozorování jsou však nutné bezpečné filtry, které ochrání zrak. Časně ráno bylo možné úkaz pozorovat i v Česku. Slunce zde vyšlo několik minut před pátou hodinou, jev skončil v 6:55.

Podařilo se nám získat unikátní záběry z roku 1882, kdy proběhl tento jev také a byl stejně dobře pozorovatelný. Podívejte se, jak fascinující událost zachytila tehdejší technika:

V Mexiku se před hvězdárnami tvořily fronty lidí zvědavých na astronomické divadlo, které bude znovu k vidění až za 105 let. Už dvě hodiny před začátkem přechodu Venuše se u observatoře v mexické metropoli shromáždilo více než sto zájemců o pozorování jevu. Astronomové ke zdokumentování vzácného jevu využily tu nejmodernější techniku - pozorování ji také americký astronaut Don Pettit na palubě Mezinárodní vesmírné stanice. Ten hodlá snímky přechodu Venuše nafocené z oběžné dráhy poslat na internet.

Pozorování přechodů Venuše přes sluneční kotouč sehrálo v historii astronomie důležitou úlohu. Změřením okamžiků jednotlivých fází tohoto úkazu z různých míst na Zemi bylo totiž možné určit vzdálenost mezi Zemí a Sluncem a s pomocí Keplerových zákonů pak i vzdálenosti ostatních planet. Měření ale nebylo přesné kvůli tomu, že kotouček Venuše ve chvíli, kdy se přehoupne přes okraj Slunce, se protáhne do tvaru kapky, což způsobuje atmosféra obklopující planetu.

Podívejte se na záběry Venuše přecházející přes Slunce, který byly pořízené z paluby Mezinárodní vesmírné stanice ISS:

Dlouhá fronta lidí dychtivých spatřit zcela unikátní astronomický jev - přechod planety Venuše přes sluneční disk - se dnes ráno vinula po schodišti do kopule Štěfánikovy hvězdárny ke speciálně upravenému dalekohledu. Od 05:00 lidé mohli jev zhruba dvě hodiny sledovat nejen hvězdářskými dalekohledy, ale také speciálními brýlemi určenými k pozorování slunečního zatmění nebo přes temný filtr či svářečské sklo.

Ve Štefánikově hvězdárně, kam přicházeli lidé všech generací, promítali pohyb Venuše po slunečním disku také na bílý papír. Stejně tak tomu bylo u restaurace na svahu Petřína, kde kolem hvězdářského dalekohledu postávala asi dvacítka lidí. Pozorovali Slunce vznášející se nad Prahou zahalenou v ranním oparu a diskutovali.

Podívejte se, jak zachytila přechod Venuše přes Slunce NASA. Kvalita zobrazení se od roku 1882 výrazně zlepšila:

Kdo nestihl dnešní přechod Venuše přes Slunce, může se těšit na podobný jev, jímž je přechod planety Merkur přes sluneční kotouč 9. května 2016. Kotouček Merkuru bude ale menší…

FOTO: http://venustransit.gsfc.nasa.gov/