VIDEO: Sedm dní myšího embrya. Z buňky ke zvířeti

Zatímco člověku trvá devět měsíců od zplození k porodu, myš to zvládne za pouhé tři týdny.

VIDEO: Sedm dní myšího embrya. Z buňky ke zvířeti

Z jediné buňky se stane myš mládětem za 21 dní. Přesto jde v podstatě o stejný proces jako u člověka. Proto vědce myší geneze zajímá – z toho, co se o tomto vývoji dozví, mohou lépe pochopit zákonitosti vývoje u lidí.

Erica Watsonová z univerzity v Cambridge transformaci studuje už řadu let; prezentuje svou práci například v tomto videu:

Na univerzitním webu toto video popisuje: Vývoj plodu je elegantní a komplexní současně. Vývoj v děloze není nic předem daného – embrya jsou schopná přizpůsobit se těm nerozmanitějším okolnostem. Reagují na dostupnost živin, reagují ale i na vnější vlivy, které mění jeho matku.

Proč nás zajímají myši?

Úkolem biologů je poznat, jak nejrůznější podoby vnějších vlivů mění plod a jeho vlastnosti. Způsoby, jak to zjistit, jsou z pohledu laika docela drastické. Myším embryím se vstřikují nejrůznější látky, vystavují se radiaci a pak se sledují vývojové mutace a schopnost přizpůsobovat se jim.

Toto video pochází z druhého týdne březosti. První embryo je staré devět dní a má jen několik znaků, které naznačují, co by se z něj jednou mohlo stát. Poslední embryo na videu má 14 dní a výrazně už připomíná dospělou myš. Pouhých 5 dní tedy stačí, aby příroda vytvořila z pár kousků bílkoviny a proteinů živou bytost.