VIDEO: Vývoj mouchy v 3D. Nový mikroskop odhalil neviditelný svět

Nový mikroskop odhalil, jak probíhá vývoj octomilky. Umožní, aby se biologické procesy daly sledovat v detailech, které dříve nebyly možné.

VIDEO: Vývoj mouchy v 3D. Nový mikroskop odhalil neviditelný svět

Správná prezentace má ukázat nový výrobek v tom nejlepším světle. Společnosti, která vymyslela nový mikroskop MuVi-SPIM, se to bezesporu povedlo. Předvedla možnosti revolučního mikroskopu na úchvatném časosběrném videu embrya mouchy octomilky.

Podívejte se. Dobré, ne?

Tyto fotografie vznikají tak, že přístroj nasvítí embryo širokým a intenzivním paprskem světla. Vždy ozáří jen jednu vrstvu vzorku – tak se ostatní vrstvy nepoškodí ostrým jasem. Nový mikroskop má ještě jednu nezanedbatelnou výhodu: fotografie pořizuje rovnou ze čtyř úhlů najednou; díky tomu odpadá nutnost otáčet vzorkem. Vědcům to výrazně šetří čas a také se tolik exempláře hmyzu neopotřebují.

Obří brouky z oblohy vytěsnili teprve ptáci. Nebýt jich, máme metrové vážky

Ve výsledku se dají všechny čtyři záběry zkombinovat do jedné 3D fotografie – a když se z nich udělá časosběrné video, tak vznikne uhrančivý dokument. Jak moc se to podařilo u larvy octomilky, jste se mohli přesvědčit v úvodním videu.

Co se dozvíme o hmyzu

Nový mikroskop vymyslel Lars Hufnagel z European Molecular Biology Laboratory (EMBL) v německém Heidelbergu. Ve stejné laboratoři vzniklo i video. Je na něm k vidění dvě a půl hodiny staré embryo octomilky v průběhu 20 hodin. Díky jedinečnému způsobu zpracování fotografie jsou vidět všechny změny, k nimž během této doby dochází. Jasně se dají pozorovat dělící se buňky a mnoho dalších procesů, při nichž hmyz vzniká.

Samozřejmě víme, že octomilky vlastně nejsou mouchy, ale jen jejich příbuzné. Označení "moucha" však pro octomilky často používají neformálně i vědci, kteří je využívají pro své výzkumy. Octomilka je hojně využívána jako modelový organismus v genetice – včetně populační genetiky, v buněčné biologii, v biochemii a především ve vývojové biologii.

Pořízení jedné fotografie trvá mikrosporu pouhých několik sekund, takže mohou vznikat celé série úžasných fotek. Takovému časosběru neunikne z vývoje hmyzu nic důležitého – vědci tak konečně mohou zkoumat proces zcela precizně.