Exkluzivně pro National Geographic: Vražda stará 5300 let

Po vraždě se většinou provádí pitva. Ötzi, člověk z mladší doby kamenné, na ni musel čekat 5300 let, ale byla důkladná, trvala devět hodin.

Náhodný nález Ötziho v roce 1991 v době, kdy sezónně odtál ledovec, byl velkou událostí. Mumie z doby kamenné v Evropě je jedinečným nálezem. Zpravidla se dochovají jen kosti. Ledem a mrazivým suchem zakonzervované tkáně spolu s obsahem střev jsou pro vědce pokladem.

Jejich radost kalí snad jen skutečnost, že se ze stejné doby nezachovalo více mumií, tedy nejlépe žena nebo i jedinci jiného věku. Ledovému muži, jak se Ötzimu také říká, byl pokročilý třicátník, možná čtyřicátník.

Náročná pitva provedená v Jihotyrolském archeologickém muzeu v italském Bolzanu mimo jiné potvrdila, že Ötzi trpěl kornatěním cév a dalšími potížemi. Vražda zřejmě jen předběhla jeho přirozenou smrt, která nebyla daleko.

Více o analýze vzorků získaných při pitvě si můžete přečíst v rozhovoru s archeobotanikem Klausem Oegglim o Ötziho posledním jídle a stravovacích návycích.

Na druhou stranu místo činu leželo ve výšce kolem 3200 metrů na italské straně Alp u hranic s Rakouskem, takže Ötziho kondice nebyla tak špatná. Zkoumání odhalilo i místo, kde se ledový muž narodil a jakými chorobami trpěl. Důkladně byla totiž zanalyzována nejen DNA ledové mumie, ale například i 149 vzorků, které vědci získali z Ötziho zaplněného žaludku a střev.

Vědci vědí, že Ötzi ve dnech před vraždou dobře jedl. Byl zřejmě na cestě, ale protože jedl jak jídlo, které si nesl s sebou, tak čerstvé potraviny, někde se zastavil. Někdo ho možná stopoval, a pak ze zálohy vystřelil šíp, který ho probodl pod lopatkou a způsobil smrtelné zranění. Útočník si však chtěl být jist, a proto Ötzimu zasadil ještě silnou ránu sekerou do hlavy.

Místo objevení Ötziho

Přesto zůstává plno nezodpovězených otázek. Proč Ötzi putoval přes hory? A proč ho někdo tak daleko pronásledoval, aby ho zabil? A přitom mu nevzal nic z věcí, které měl u sebe - především měděnou sekeru, která byla v té době podle vědců vzácná.

VIDEO Z PITVY LEDOVÉHO MUŽE