Za 10 let se bude jezdit bez volantu. Nahradí ho ovladač jako ke hře

Automobily budoucnosti budou využívat ovládání připomínající počítačové hry. 3D displeje budou úplně všude a auto samo pozná, kdo ho řídí.

Tokyo Motor Show je jen jedním z mnoha autosalonů, které se každoročně konají. Ten tokijský je ale známý tím, že je na něm představováno nejvíc konceptů mířících do vzdálené budoucnosti. Letos nejvíc zaujal EMIRAI – úplně nový způsob řízení auta pomoci počítačového interface.

Automobilka Mitsubishi, která koncept představila, slibuje, že by se mohl prodávat už za deset let. Jeho základem je dotykový displej, který může nahradit spoustu budíků, které dnes otravují jízdu. Displeje se zadní projekcí jsou použité místo obvyklejších LCD displejů proto, aby na ně řidič lépe viděl a nemusel odvádět pozornost od jízdy.

Auto nebude rozhodovat o vás bez vás

Na rozdíl od jiných futuristických ovládání, která věří v samostatné rozhodování automobilu, se Mitsubishi opírá o inteligentní interakci mezi počítačem a řidičem. Systém EMIRAI se ovládá pomocí jakéhosi kormidla, která volant připomíná jen vzdáleně. Na něm je umístěno 18 tlačítek – to zrovna intuitivně ani snadně nevypadá. Tvůrci EMIRAIe ale věří, že používat je bude velmi snadné. Aby uživatel nebyl zmatený, stisknout se budou dát jen ty, které budou mít v dané situaci použití. Zbytek automobil zablokuje. Výsledky práce s tlačítkovým ovladačem uvidí řidič na displeji.

Systém obsahuje i spoustu dalších vychytávek, které mu usnadní inteligentní komunikaci s uživatelem. Auto s EMIRAIem bude vybavené biometrickými senzory, včetně infračervených kamer a dopplerových senzorů – ty změří povrchovou teplotu těla i srdeční frekvenci člověka za volantem. Ty vyhodnotí nejen to, jak se řidič cítí, ale také pozná, kdo vlastně za volantem sedí. Podle toho pak vůz sám přizpůsobí osobní nastavení jako třeba přesnou polohu zrcátek, sedadel a dalších pohyblivých částí interiéru.

Zábava při jízdě

Na dotykový displej mohou uživatelé i psát, například e-maily. S tímto systémem se počítá zejména pro elektromobily – u nich by se měl postarat o varování lidí v okolí při spouštění motoru. Pomocí 3D displejů bude vybaven i zadní prostor vozidla; tam by cestující mohli sledovat filmy, aniž by k tomu potřebovali speciální 3D brýle.

"Snažíme se, abychom vytvořili co nejlépe fungující koncept, jinak nikoho nepřesvědčíme, že náš systém má budoucnost,“ popsal EMIRAI mluvčí Mitsubishi. Podívejte se na tento systém v praxi:

 

 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články

Jsme na Facebooku

Večer v TV

Celý program

REKLAMA

Přihlášení k odběru newsletteru

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a neuniknou vám žádné novinky z webu i časopisu National Geographic.