Za obezitu mohou bakterie. Přejídání je pouze reakce organismu

Ani genetika, ani nedostatek pohybu a ani přejídání nemusejí být příčinou obezity. Čínští vědci v rámci osmiletého výzkumu zjistili, že za nadměrnou váhou se skrývá střevní bakterie.

Za obezitu mohou bakterie. Přejídání je pouze reakce organismu

Ve Spojených státech se předpokládá, že bude v roce 2030 nadváhou trpět téměř polovina populace.

Pokud se jejich závěry potvrdí, může to posunout vývoj terapií a léků proti obezitě, která se stala loni globálně častější příčinou smrti u lidí než hlad.

Za vším hledej bakterie

Šanghajští výzkumníci vyzkoušeli působení střevní bakterie na laboratorních myších. Měřili hmotnost hlodavců u dvou oddělených skupin, z nichž první byla vpravena do zažívacího traktu kultura bakterií, zatímco u druhé skupiny bakterie přítomna nebyla. Obě skupiny dostávaly na tuky bohatou stravu a nebylo jim dopřána možnost většího fyzického pohybu.

Výsledek byl jednoznačný - myši bez bakterie ve střevech neztloustly. Bakterie totiž podpořily ukládání tuku a bránily jeho přirozenému spálení. O studii informoval časopis Nature.

Je to významný jev, který jasně dokumentuje zjištění, že obezitu způsobuje bakterie,” komentoval výsledky práce svého týmu profesor Čao Li-pching ze Šanghajské univerzity. Ostatní zainteresovaní odborníci jsou zvědaví na ověření postupů a výsledků výzkumu - možné důsledky jsou pro ně zřejmé.

Z řeči se dají rozpoznat nemoci - pracují na tom vědci v Brně

“Pokud je obezita vyvolávána bakterií, může se jednat o infekční onemocnění, které vzniká v prostředí s určitými faktory nebo jsou jeho původcem rodiče,” komentoval čínský výzkum biolog David Weinkove z Durham University.

Obezita je globální problém

FOTO: Thinkstock

Obezita se stala závažným globálním problémem a trpí jí především obyvatelstvo ve vyspělých zemích. Ve Spojených státech se například předpokládá, že při udržení současného trendu bude v roce 2030 nadměrnou nadváhou trpět téměř polovina populace.

S obezitou se přitom pojí vyšší pravděpodobnost dalších zdravotních rizik - choroby srdce a oběhové soustavy, rakovina a cukrovka. To zatěžuje nejen postižené lidi, ale i rozpočty jednotlivých zemích či peněženky jejich obyvatel ve snaze ufinancovat zdravotní péči. Profesor Čao předpokládá, že dostupná léčba spojená s vhodnou dietou pro morbidně obézní lidi bude na světě během tří let.

V lidském těle je 10krát více mikrobů (200 až 300 druhů) než vlastních buněk. Většinou jde o oboustranně výhodnou symbiózu, ale ve specifických podmínkách, které nejsou zatím přesně známy, se kontakt s mikrobem zvrhává a může vyvolat právě i obezitu.

První úspěchy u lidí

Přestože mechanismus není dopodrobna popsán, Číňané už slavili úspěch s léčbou jednoho morbidně obézního muže, který díky potlačení zjištěné bakterie s pomocí speciální diety shodil 29 procent tělesné váhy během necelého půl roku - a to přitom vůbec necvičil. Navíc se zotavil z cukrovky, vysokého krevního tlaku a nemoci jater.

Dieta byla údajně založena na celozrnné stravě, tradiční čínské medicíně a nestravitelných sacharidech, které měly za úkol upravit pH v zažívacím traktu, aby tak omezili účinnost bakterií, jež produkovaly toxiny, které snižovaly schopnost organismu zpracovávat glukosu z krevního oběhu. Následkem působení bakterií se cítí obézní lidé nezasycení, přestože se najedli, a jedí proto více, než potřebují.

Úvodní ilustrační foto: Thinkstock