Začíná nový vesmírný závod: Čína a Indie postaví největší teleskop světa

Čína a Indie postaví na Havaji obří teleskop. Rázem se tak stanou mocnostmi, bez nichž se kosmický výzkum neobejde. Proč?

Začíná nový vesmírný závod: Čína a Indie postaví největší teleskop světa

Čína a Indie uzavřely dohodu o vybudování obřího teleskopu na vrcholku havajské sopky Mauna Kea v roce 2018.

Výsledkem společného projektu, na jehož vypracování se podíleli vědci z kalifornských a kanadských univerzit, má být údajně největší teleskop na světě.

Díky gigantickému projektu se Čína a Indie rázem ocitnou na čele světové astronomie, píše agentura AP. O náklady na vybudování teleskopu, které se odhadují na miliardu dolarů (přes 20 miliard korun), se obě země rovnocenně podělí. Sdílet budou i jeho využívání.

Čína dnes zaostává v dálkovém průzkumu vesmíru, řekl v Honolulu novinářům Mao Šu-te, profesor astronomie v čínské Národní astronomické observatoři. Klade si ale velké vědecké cíle a chce světové astronomické velmoci dohnat co nejrychleji.

Teleskop na Havaji bude prvním tak velkým projektem, který budou společně budovat a využívat dva státy. Teleskop přezdívaný TMT bude mít několik úloh; tou hlavní bude pátrat po planetách, které obíhají kolem vzdálených hvězd. Současně by měl být schopen nahlédnout do takové hloubky vesmíru, že bude pozorovat i rodící se hvězdy a planety.

FOTO: National Astronomical Observatories of China