Zemi chrání neviditelný štít před zabijáckými elektrony, zjistili vědci

Ve vzdálenosti necelých 12 000 kilometrů obklopuje celou Zemi neviditelný štít. Podle vědeckého týmu vedeného Kolorádskou univerzitou blokuje nově objevená ochranná sféry tzv. zabijácké elektrony, které bičují planetu s rychlostí blízkou světlu a ohrožují astronauty, slabě chráněné satelity a během intenzivních slunečních bouří narušují fungování systémů.

Neviditelné štíty planety Země
Zdroj: NASA

Bariéru, která proudy nebezpečných částic blokuje, objevili vědci ve Van Allenových radiačních pásech. „Tvoří ji elektrony a protony o vysoké energii," uvedl profesor Daniel Baker, ředitel univerzitní laboratoř pro atmosféru a vesmírnou fyziku (LASP). Van Allenovy radiační pásy, udržované magnetickým polem Země, se pravidelně se smršťují a roztahují v reakci na příchozí energetické rušení ze slunce.

Radiační pásy objevil v roce 1958 profesor James Van Allen a jeho tým na univerzitě v Iowě. Jde vnitřní a vnější pás sahající až do vzdálenosti 40 tisíc kilometrů nad Zemí. Baker se svým týmem zkoumal Van Alllenovy pásy s pomocí sond NASA a objevil další přechodnou vrstvu mezi vnějším a vnitřním radiačním pásem, která se objevuje a mizí v závislosti na kosmickém počasí – především v souvislosti se sluneční aktivitou.