Mezinárodní tým astronomů objevil planetu, kterou pohltila její vlastní hvězda. Je to osud, který potká většinu planet ve vesmíru – včetně naší Země…

Ztratila se planeta. Podle všeho ji pohltila její hvězda. Stejný osud potká i Zemi

Planeta obíhající kolem hvězdy BD+48 740 zmizela. Důkazy ukazují, že ji pohltila právě její hvězda, která se mění na rudého obra. „Podobný osud čeká také vnitřní planety v naší sluneční soustavě, tedy i Zemi,“ vysvětlil profesor Alex Wolszczan z Penn University, kde tento objev učinili. Když to tvrdí právě Wolszczan, asi na tom něco bude – právě tento astronom totiž objevil první exoplanetu.

Tak zemře Slunce: průvodce smrtí naší sluneční soustavy

Na objevu se kromě něj podíleli vědci z Polska a Španělska. Využili k pátrání po ztracené planetě teleskop Hobby-Eberly. Že vinu nese právě hvězda, naznačuje několik faktorů, například její podivné chemické složení a současně zvláštní elipsoidní oběžná dráha jediné zbývající planety této sluneční soustavy.

Když se hvězda chová jako primadona

Pozorovat způsob, jakým zanikne Země, bylo pro astronomy nesmírně poučné. „Naše detailní spektroskopická analýza ukazuje, že tato rudá hvězda obsahuje abnormálně vysoké množství lithia, prvku vzniklého především při Velkém třesku,“ popsal vědecký tým svůj objev. Lithium se ve hvězdách snadno ničí, proto je jeho přítomnost v tak staré hvězdě velmi netypická. „V případě BD+48 740 je to způsobené zřejmě tím, že jeho produkci nastartovalo pohlcení velké planety.“

Druhým důkazem je eliptická dráha obří exoplanety, která kolem hvězdy obíhá. Pro srovnání - je 1,6krát větší než „náš“ Jupiter. „Zjistili jsme, že tato planeta obíhá kolem hvězdy po podivné dráze velmi protáhlé elipsy.“ Takové oběžné dráhy jsou neobvyklé – tato dráha je dokonce nejeliptičtější ze všech zatím objevených planet ve vesmíru. Za excentrickou dráhu zřejmě může zmizelá planeta: když byla vtahována do hvězdy, mohla tím ovlivnit dráhu své větší planetární sestry. "Zachytit samotné pohlcení planety je statisticky téměř nemožné, zejména kvůli rychlosti, s jakou se to děje. Jsme však schopní zaznamenat následky, které tak obrovská vesmírná událost nutně způsobí,“ dodal Wolszczan.

Informace o neobyčejném úkazu vyšly v časopise Astrophysical Journal Letters.

FOTO: NASA