Zvířata ve vesmíru: Psi, opice i octomilky většinou zaplatili vlastním životem

Před 55 lety vzlétla do vesmíru první živá bytost - fenka Lajka. Nejen psi, ale i jiná zvířata byla od počátku součástí vesmírných programů.

Zvířata ve vesmíru: Psi, opice i octomilky většinou zaplatili vlastním životem

Z kosmodromu Bajkonur byl před 55 lety, 3. listopadu 1957, vyslán na palubě sovětské družice Sputnik-2 do vesmíru první živý tvor, zhruba dvouletá toulavá fenka Lajka. Spolu s ní se k historicky prvnímu letu připravovaly ještě dvě další - Albina a Mucha. Historky o tom, proč byla vybrána právě Lajka, se různí: podle některých na ni padl los proto, že byla hezká.

Lajka byla první na oběžné dráze, ale první ve vesmíru (100 kilometrů nad Zemí) byli jiní živočichové - octomilky. Ty cestovaly americkou raketou V-2 deset let před Lajkou. V SSSR byli prvními psy ve vesmíru Dezik a Cygan (v roce 1951) a podívali se na Zemi z výšky 101 kilometrů.

Voříšci v kosmu

O úmrtí Lajky vydával Sovětský svaz odlišná prohlášení. Dnes již panuje shoda - zemřela přehřátím. FOTO: Wikipedia

Všichni psi využívaní v sovětském vesmírném programu byli toulaví "voříšci", protože lékaři věřili, že jsou s to se na drsné podmínky nejrychleji adaptovat. "Lajka byla mírná a okouzlující," napsal Vladimir Jazdovskij ve své knize zachycující historii sovětské vesmírné medicíny. Vzpomíná v ní také, že ještě předtím, než zamířil k odpalovací rampě, vzal psíka domů, aby si pohrál s jeho dětmi.

Vzhledem k tomu, že v té době ještě nebyl technicky vyřešen návrat vesmírného tělesa zpátky na Zemi, měla být Lajka po pěti dnech výzkumu (vědci sledovali například její krevní tlak a EKG) usmrcena přerušením dodávky kyslíku. Podle některých odborníků však zahynula už několik hodin po startu na následky přehřátí organismu a stresu. Sputnik s jejím mrtvým tělem pak obíhal Zemi ještě pět měsíců, do dubna 1958, kdy byl naveden do atmosféry, kde shořel.

Vědci chtěli psy na oběžnou dráhu vyslat před lidmi - v tom od začátku panovala shoda - a tyto "výlety" byly připravovány dlouho a pečlivě v Institutu letecké medicíny. Výšku 100 kilometrů překonali jejich pokusní psi už roku 1951, ale "jen" při letech, které nedosáhly oběžné dráhy.

S Lajkou byli pro let na Sputniku 2 trénováni další dva psi: Albina a Muška. Samotný let pro Lajku nebyl nijak jednoduchý. Během startu se dech fenky třikrát až čtyřikrát zrychlil, tep se skoro zdvojnásobil. Vytápění ve Sputniku nebylo plně funkční a kabina, kde byla Lajka, se začala postupně přehřívat. Zemřela po pěti až sedmi hodinách letu.

Dalšími psy vynesenými na palubě Sputniku (číslo 5) byly v roce 1960 Bělka a Strelka. Poprvé se tak podařilo vrátit vyšším organismům zpět z oběžné dráhy na Zem.

Podívejte se na video s dobovými záběry:

První opice ve vesmíru

Makak při přípravách na jednu z amerických vesmírných misí. FOTO: NASA

V Huntsville v americké Alabamě se nachází neobvyklý hrob. Místo květin na něj lidé pokládají banány. Na náhrobní desce je napsáno: „Slečna Bakerová, opice, první americké zvíře, které letělo do vesmíru a vrátilo se živé. 28.května 1959.“

Zvířata se od počátků objevování vesmíru stala nedobrovolnou součástí. Podobně jako psi, kočky a další zvířata se vysoko nad naši Zem podívaly i opice (v rámci programů Spojených států a Francie). Američané se však, na rozdíl od Sovětů, pro které byla na cestě do vesmíru nejdůležitější propaganda, snažili o to, aby primáti mise přežili. Sovětská Lajka musela shořet v atmosféře, pro americké opice však vznikaly záchranné moduly.

Cílem bylo zkoumat biologické procesy, gravitaci a obecně vliv, jaký na člověka let do kosmu může mít. Podívejte se na fotografie National Geographic, publikované k 50. výročí před třemi lety.

Prvenství, které by si nikdo nepřál

Opice se však skoro do vesmíru podívaly už předtím (nedosáhly však oběžné dráhy): 11. června 1948 Američané umístili makaka do kabiny v raketě V-2. Opici pojmenovali  Albert. Ve výšce 63 kilometrů se udusila. Albert však nebyl poslední. Následoval jej Albert II. - ten dosáhl dvojnásobné výšky, ale osud byl stejný - zemřel. A následovaly jej řady dalších "Albertů".

K SSSR a USA se v roce 1961 připojila i Francie a vyslala do vesmíru první krysu. Jmenovala se Hector. Pak ji následovala kočka Félicette. Původně měl letět kocour Félix, ten však před odletem utekl…