Chování temné hmoty opět zmátlo astronomy. Vůbec jí nerozumí

Temná hmota je pro astronomy naprosto nepochopitelnou věcí a stále je dokáže překvapovat. Když už si mysleli, že rozumějí alespoň jejímu chování (tedy, že proletí vším, co má v cestě), ukazuje se, že se hluboce mýlili.

Teorie o formování galaxií a temné hmoty nejdou dohromady.

Podle všeobecně přijímaných teorií, které se snažily objasnit chování a vztah temné a normální viditelné hmoty ve vesmíru, jsou kotvami galaxií v kosmu jakési „zátěže“ tvořené právě temnou hmotou. Vztah galaxie a temné hmoty by se proto dal popsat podobně jako vztah psa (viditelné hvězdné a mezihvězdné hmoty) a jeho vodítka (temná hmota, která jej drží na uzdě).

Skutečnost je ale nejspíš zcela jiná, jak se ukázalo při výzkumu gigantického galaktického shluku Abell 520. Astronomové totiž zjistili, že v Abellu 520 jsou galaxie zcela separovány od temné hmoty. Ta vytváří ohromný celistvý shluk (temné jádro), zatímco se většina galaxií potuluje zcela mimo místo původní kolize. Doslova se utrhly z původních vodítek.

Kompozitní snímek galaktického shluku Abell 520 s rozložením viditelné a temné hmoty. Oranžová barva patří běžné viditelné hmotě. Zelená mapuje místa s výskytem horkého intergalaktického plynu. Modrá s centrem uprostřed Abellu 520 ukazuje oblasti s výskytem temné hmoty.

Temná hmota není vidět, má ale vliv na okolní vesmír

Na projevy a přítomnost temné hmoty vědci usuzují díky jejím gravitačním projevům, kterými působí na okolí. Například výrazně ovlivňuje průchod světelných paprsků a dá se při pozorování vzdálených objektů využít jako gravitační čočka. „Výsledky nového pozorování jsou skutečnou hádankou,“ uvedl astronom James Jee z Kalifornské univerzity. „Temná hmota se nechová tak, jak jsme předpokládali, a zatím není vůbec jasné, o co tady vlastně jde.“

Astronomové jsou opravdu v koncích. Nová pozorování učiněná Hubbleovým teleskopem nejsou schopni rozumně vysvětlit. „Teorie o formování galaxií a temné hmoty nejdou dohromady,“ přiznal Jee.

Rok 2007 naznačil jiné chování temné hmoty

Temná energie tvoří nejspíše 73 procent kosmu, další velkou část zaujímá temná hmota (23 %). Jen 0,4 procent připadá na hvězdy a planety.

První náznaky toho, že bude s chování temné hmoty v kosmu „problém“, se objevily už v roce 2007. Výsledky byly ale natolik překvapivé, že je řada vědců odmítla interpretovat s tím, že bylo shromážděno málo věrohodných dat. Nové výsledky z Hubbleova teleskopu ale dřívější pozorování potvrdily a ukázaly, že se galaxie mohou skutečně od přítěže tvořené temnou hmotou odtrhnout.

Nových teorií, které by vysvětlily chování viditelné a temné hmoty, vznikla celá řada. Podle jedné z nich, která by měla převratné důsledky, je některá temná hmota „lepivá“.

Podobně jako dvě sněhové koule, které se spolu srazí, se chová i běžná hmota, která po kolizi zpomalí. O temné hmotě se předpokládalo, že se takové srážky vůbec neúčastní pouze jakoby mimochodem proletí vším, co má v cestě a pokračuje dále. Lepivá temná hmota by naopak interagovala sama se sebou a vytvořila spojitý útvar, který se po kolizi pohybuje nezávisle na viditelné hvězdné mase.

Jiná teorie zase předpokládá, že v Abellu 520 není jen kompaktní shluk temné hmoty, ale také spousta pro Hubbleovy čočky neviditelných podivných galaxií s velmi málo hvězdami, které zde pevně kotví.

NASA bude v příštích letech všechny možné teorie ověřovat. Ty nynější jsou pro mnohé astronomy diplomaticky řečeno znepokojivé…