Dinosauři už vymírali, když je zabil meteorit. Nová studie budí kontroverze

Populace některých dinosaurů vymíraly už 12 milionů let před dopadem asteroidu před 65 miliony let.

Dinosauři už vymírali, když je zabil meteorit. Nová studie budí kontroverze

Meteorit nebyl tedy hlavním faktorem vymizení dinosaurů z planety, píše španělský list El Mundo. Podle vědců je pravděpodobné, že i kdyby asteroid na Zemi nedopadl, někteří dinosauři by tak jako tak vyhynuli.

Ve zmíněném období před dopadem nebeského tělesa naopak ale některé dinosauří populace byly stále stejně početné nebo dokonce rostly. K těm patřil například Tyrannosaurus rex, prohlašuje vedoucí studie Stephen Brusatt z Muzea přírodních věd v New Yorku. Výsledky výzkumu jeho týmu zveřejnilo poslední číslo časopisu Nature Communications.

Všeobecně se předpokládá, že dinosauři vyhynuli koncem období křídy před 65 miliony let. K příčinám patřila rozsáhlá sopečná činnost a dopad velkého asteroidu. Meteorit, který měl průměr okolo deseti kilometrů, při dopadu vytvořil obrovský kráter v oblasti Yucatánského poloostrova. Avšak navzdory intenzivním bádáním, která trvají už tři desítky let, stále není zcela jisté, jestli tyto přírodní události byly důvodem vyhynutí dinosaurů, nebo zda tito živočichové začínali mizet dříve.

Velcí dinosauři v době dopadu meteoritu už vymírali

Brusattův tým analyzoval fosilie sedmi podskupin velkých dinosaurů, kteří žili koncem posledního období křídy. Vzali v potaz různorodost anatomie i těl těchto zvířat jak z hlediska globálního, tak regionálního. Získané výsledky ukazují, že populace velkých býložravých dinosaurů se začaly zmenšovat už předtím. Mezi nimi byl například hadrosaurus, jehož zobák se podobal kachnímu, nebo ceratopsidní dinosauři s rohy připomínajícími dnešní nosorožce.

Naopak někteří masožraví ještěři jako Tyrannosaurus nebo Troodon formosus a býložravci střední velikosti tuto tendenci neměli. Jejich populace se v tomto období držely na stejné úrovni, nebo dokonce rostly. Vědci dospěli k závěru, že křída nebyla stabilní období náhle přerušené dopadem asteroidu. Naopak je podle nich pravděpodobné, že některé druhy dinosaurů by nepřežily, i kdyby asteroid na Zemi nedopadl. Období křídy bylo prostě velmi složité a nálezy různorodých zvířat odrážejí velkou biodiverzitu tohoto dávného období.

FOTO: Isifa