Galaxii z počátků vesmíru objevili japonští astronomové na Havaji

Tým japonských astronomů, kteří pracují na vesmírné observatoři na vrcholu sopky Mauna Kea na Havajských ostrovech, objevili dosud nejvzdálenější galaxii, již od Země dělí celých 12,91 miliardy světelných let.

Galaxii z počátků vesmíru objevili japonští astronomové na Havaji

O objevu galaxie, která získala strohé číselné pojmenování SXDF-NB1006-2, píše Národní japonská observatoř na svých internetových stránkách.

Skupina vědců, kterou vede Japonec Takatoši Šibuja, se věnuje výzkumu raného vesmíru, tedy tomu, jak vesmír vypadal krátce po takzvaném velkém třesku. K pozorování vesmíru přitom využívá teleskop Subaru o průměru 8,2 metru a také teleskop Keck. Oba teleskopy se nacházejí ve výšce více než 4 000 metrů nad mořem, poblíž vrcholu havajské sopky. Už v loňském roce se těmto astronomům podařilo popsat velmi vzdálenou galaxii GN-108036, kterou ovšem co se týče vzdálenosti od Země jejich nejnovější objev předčí.

Podle převládajících vědeckých teorií vesmír vznikl před 13,7 miliardami let a 200 až 500 milionů let po jeho zrodu se začaly tvořit první hvězdy. Nově objevená galaxie tedy může patřit k vůbec nejstarším, protože se zformovala 750 milionů let po velkém třesku, ve chvíli, kdy měl vesmír za sebou teprve šest procent svého současného stáří.

FOTO: http://www.subarutelescope.org