Indiáni přišli do Ameriky ze Sibiře. Důkaz se ukrýval v DNA

Američtí indiáni původně žili území dnešního Sibiře. Potvrdila to analýza DNA, kterou provedli vědci Pennsylvánské univerzity v USA.

Indiáni přišli do Ameriky ze Sibiře. Důkaz se ukrýval v DNA

Původní obyvatelé severní Ameriky před desítkami tisíc let žili na území dnešního Altajského kraje, oblasti při hranicích Ruské federace s Kazachstánem, Mongolskem a Čínou. Podle amerického odborného časopisu American Journal of Human Genetics to potvrdila analýza DNA, kterou provedli vědci Pennsylvánské univerzity v USA.

Indiáni přišli do Ameriky už v době ledové

Sibiřské kořeny amerických indiánů hledali vědci už dříve, ale přesvědčivý důkaz o přesné lokalitě se podle expertů podařilo nalézt až nyní.

Přinesla ho genetická analýza pozůstatků lidí, kteří na území Altaje žili před 20 000 až 25 000 lety. Její srovnání s DNA amerických indiánů vědce utvrdilo v přesvědčení, že původní vlast indiánských kmenů je právě na jižní Sibiři.

Český antropolog to došel ke stejnému závěru už dávno

I jeden z našich předních antropologů Aleš Hrdlička spatřoval původ amerických indiánů ve východní Asii, a studoval národy ve východní Asii, v Mongolsku, Tibetu, na Sibiři a na Aljašce.

Tým amerického genetika Theodora Schurra srovnával velké množství DNA předávaných po linii otce i matky.

V DNA chromozomů Y, předávaných z otce na syna, objevili vědci v genetickém kódu indiánů i dávných obyvatel Altaje shodnou mutaci, která je podle Schurra jedinečná. Shodné prvky nalezli genetikové i v mitochondriální DNA, kterou potomci získávají od matky.

Schurrově týmu se podařilo upřesnit i období, kdy se předkové dnešních indiánů vydali na cestu z Altaje přes Sibiř na americký kontinent. Zjistili, že zhruba před 13 000 až 14 000 lety se genetický kód Altajců a amerických indiánů začal odlišovat.

To potvrzuje dřívější domněnky, že právě v této době překročili předkové indiánů zamrzlý Beringův průliv oddělující východosibiřskou Čukotku od Aljašky.

FOTO: Isifa