Nejsmradlavější žáby světa ukrývají antibiotický poklad

Představte si zápach několik dní mrtvé ryby. Tahle normálně voní žáby, které mohou vyřešit jeden z nejpalčivějších problémů, kterému lidstvo čelí.

Nejsmradlavější žáby světa ukrývají antibiotický poklad

Obranné mechanismy některých tvorů jsou velmi chytré. A o to odpudivější. Některé druhy žab, například čínská odorrana, vydávají tak nesnesitelný puch, že tím odeženou většinu nepřátel.

Tito drobní obojživelníci mají kůži pokrytou chemikáliemi nazvanými peptidy – ty jim slouží také k ochraně před nebezpečnými mikroby. Čínští biologové se na žabky podívali blíž, aby zjistili, jak účinná jsou tato přírodní antibiotika.

Jak porazit bakterie?

Protože žáby žijí v horkém a současně vlhkém prostředí, které je ideálním rejdištěm pro bakterie, musí být schopné přizpůsobit se jejich útokům. Žáby jsou v antibiotických peptidech doslova obalené. Čínský tým zjistil, že žáby mají víc než 700 látek schopných bojovat proti bakteriálním infekcím.

Ze 728 AMP (neboli antimikrobiální peptidy) nalezených na žábách, jich bylo 662 úplně neznámých, 28 už předtím vědci zkoumali u jiných druhů obojživelníků. Biologové rovnou 23 peptidů izolovali a zjistili, že čtyři z nich mají silné antibakteriální účinky i proti bakteriím schopným ohrozit člověka. Podle výsledků studie je „rozmanitost AMP u žabek odoranna udivující. Mohla by vést k vývoji řady nových antibiotik.“

Vědce zaujal i způsob, jak AMP fungují Peptidy totiž dělají současně dvě věci: útočí přímo na bakterii a zároveň aktivují imunitní systém žáby, aby jim v tomto boji pomohl. Je zatím brzo na oslavy, ale podle Číňanů by právě žabky odorrana mohly pomoci s bakteriemi, které stále rychleji získávají odolnost proti známým antibiotikům. Jak vážná je situace? To se dočtete TADY.