Pod Středozemním mořem vznikne druhá největší stavba, jakou lidstvo postavilo

Monstrózní neutrinový teleskop bude vyšší než mrakodrap Burdž Kalífa – po Velké čínské zdi by měl být druhým největším dílem lidských rukou.

Pod Středozemním mořem vznikne druhá největší stavba, jakou lidstvo postavilo

GENETICKÉ MUTACE PO VÝBUCHU ČERNOBYLU: JAKÁ MLÁĎATA SE RODILA POD VLIVEM OZÁŘENÍ

Vědci se snaží neutrina ulovit už dlouho, ale doposud jsou tyto podivné částice zdánlivě nepolapitelné. Proto se v současné době vyvíjí ve spolupráci 40 evropských institucí obří přístroj KM3NeT, který by měl neutrina hladce odhalit. Zatím na projektu pracují vědci z Francie, Holandska, Irska, Itálie, Kypru, Německa, Řecka, Španělska, Velké Británie a Rumunska, ale zřejmě se brzy připojí další.

Teleskop vyroste 960 metrů pod mořskou hladinou v blíže neupřesněné oblasti Středozemního moře – má mít výšku přes 800 metrů. Bude se skládat z několika kubických kilometrů prostor, které budou zcela zaplněné vodou. Podél zařízení pak bude rozmístěno 12 000 tisíc detektorů částic. Tyto optické digitální jednotky mají zaregistrovat nárazy neutrin, jež přilétají z hlubokého vesmíru. Celé by to mělo stát přibližně 13 milionů eur – v přepočtu asi 270 milionů korun.

PREVOLUČNÍ OBJEV: ASTRONOMOVÉ NAŠLI "DRUHOU ZEMI." PRAVDĚPODOBNĚ JE NA NÍ I ŽIVOT

Proč?

Neutrina jsou subatomové částice bez vlastního náboje. Nepůsobí na ně ani silná ani elektromagnetická interakce, ale jen slabá interakce a velmi málo také gravitace. Nereagují proto prakticky vůbec s okolním prostředím a vědci tedy nemají žádný způsob, jak je zaregistrovat.

Pokud se povede úspěšně zaznamenat neutrina, podaří se vědcům vymezit i směr, odkud k Zemi přilétají. Pak by mohli odhalit zdroje neutrin a rovnou určit i vzdálené zdroje intenzivního záření, jako jsou kvasary či gama záblesky. Protože neutrina přilétají z mimořádně vzdálených zdrojů, pomůže studium neutrin odhalit, jak to v extrémně vzdáleném (a tedy dramaticky se vyvíjejícím se) vesmíru vypadá.

Detektor se však bude dívat nejen na kraj vesmíru, ale do středu naší galaxie. Při pozorování emisí neutrin z této části vesmíru by se mohlo podařit odhalit doposud skrytá hmota v galaxii.

JAK VYPADÁ PORODNÍ PÉČE V SIERRA LEONE, ZEMI, KDE SMRT NIKOHO NEPŘEKVAPÍ

Jak?

Vědci znají tři způsoby, jak odhalovat neutrina. Systém KM3NeT využije ten, který identifikuje reakci, když budou neutrina procházet směrem do mořského dna a některá z nich snad zachytí okolní hmota. Když se neutrina setkávájí s látkou, vznikají při tom miony – a kolem nich se dá odhalit tzv. Čerenkovovo zážení. A právě to umí odhalit přístroje detektoru. V této hloubce je detektor proto, že většina ostatních částic je odstíněna vysokým sloupcem vody.

Kromě pátrání po různých neutrinech procházejících Zemí bude zařízení KM3NeT sledovat také střed naší Galaxie a zjišťovat přítomnost neutrin z této oblasti, což může pomoci astronomům potvrdit existenci údajné skryté hmoty.