VIDEO snů: Start raketoplánu nafilmovaný z raketoplánu

Když NASA pořídí video ze startu raketoplánu a zvuk remastrují Lucas Arts, je vyloučené, aby to dopadlo špatně. Tohle video je ale nezapomenutelné!

VIDEO snů: Start raketoplánu nafilmovaný z raketoplánu

Zapněte si reproduktory nebo sluchátka a vytáhněte zvuk na maximum. Tohle video za to stojí:

Od doby, kdy při startu explodoval raketoplán Challenger, jsou americké výpravy do vesmíru s lidskou posádkou vybavené kamerami, které celý průběh startu zachycují. Video umístil na Google+ jeden ze zaměstnanců NASA. Má špičkovou kvalitu a zvuk k němu byl vylepšen a zesílen společností Skywalker Sound, jež patří pod Lucas Arts. Kamera byla umístěna na raketoplánu Endeavour.

Jako horská dráha. Obří horská dráha

Kromě neskutečného zážitku, kdy si vychutnáte během osmi minut vše od startu, přes dostoupání na hranici vesmíru, až po přistání kamery zavěšení na padáku na zem, také video skrývá spoustu informací. Čísla vlevo sledují čas letu – díky nim můžete sledovat, jakou chvilku to trvá, než se raketoplán dostane do hvězdného prostoru. Čísla v pravém horním rohu zase ukazují, jakou rychlostí zrovna stroj letí. Bohužel jsou údaje uvedené v mílích za hodinu; abyste dostali rychlost v kilometrech za hodinu, je třeba vynásobit ho 1,6krát.

Jestli je dvě minuty trvající cesta do vesmíru fascinující, pak pád kamery připevněné na nosné raketě, je uhrančivý. Jak vstupuje do atmosféry, zachycují mikrofony stále fantastičtější zvuky, občas se po objektivem mihne planeta Země, jindy je zase možné zahlédnout raketoplán, který pokračuje na své pouti k oběžné dráze.

Kam schovat kameru na raketoplánu

Kamery byly přichycení na SRB (Space Shuttle Solid Rocket Booster), což jsou pomocné vzletové raketové stupně na tuhé pohonné látky. Jde o ty dvě „rakety“, které jsou připevněné v páru k hlavní odhazovací nádrži. Raketoplánu dodávájíaž 71 % tahu potřebného pro vzlet. Právě závada na těsnění mezi segmenty SRB byla hlavní příčinou havárie raketoplánu Challenger.

Video vzniklo jako ukázka pro DVD verzi dokumentárního filmu Ascent:Commemorating Shuttle, který by měl vyjít ještě letos.