Zemi ohrožuje 4700 asteroidů. NASA radí nepropadat panice

NASA spočítala, kolik planetek může vážně ohrozit Zemi. Je jich víc, než jsme čekali.

Zemi ohrožuje 4700 asteroidů. NASA radí nepropadat panice

Kolem 4700 asteroidů je natolik blízko a mají takovou velikost, že mohou znamenat hrozbu pro Zemi. S odvoláním na údaje získané z jednoho svého vesmírného teleskopu to ve středu uvedl americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Není to ale podle ústavu důvod k panice.

Pro NASA je potencionálně nebezpečný takový asteroid, který by díky své velikosti přečkal ohromný žár při průletu atmosférou a na povrchu Země by způsobil přinejmenším regionální katastrofu. Nyní uváděný počet takových asteroidů je menší než v minulosti, ale je podle úřadu větší pravděpodobnost, že zkříží dráhu Země. "Není to něco, kvůli čemu by lidé měli propadat panice," zdůraznil astronom Amy Mainzer z laboratoří NASA v Kalifornii. Ujistil ale, že vědci tuto možnou hrozbu dál pozorně sledují.

Co nám hrozí

Asteroid, neboli planetka, je malé těleso většinou nepravidelného tvaru obíhající kolem Slunce nebo jiné hvězdy. V naší sluneční soustavě se taková tělesa nacházejí zejména v prostoru mezi Marsem a Jupiterem. Řada z nich je však i za drahou Neptunu, kdežto jiné mohou křížit dráhu Země a dostávat se ke Slunci blíže než naše planeta. Za planetky se považují obvykle tělesa větší než 100 metrů. Menší se nazývají meteoroidy.

Náraz asteroidu o velikosti 40 metrů po průchodu atmosférou by podle NASA měl na Zemi účinek jaderné bomby o síle tří megatun. Celou Zemi by vážně poškodil asteroid o velikosti asi dvou kilometrů. Úder podobného rozsahu se ale nepředpokládá více jak dvakrát za milion let, dodal úřad.