Smrtící sevření, které trvalo 120 milionů let. Pancéřovaná ryba napadla dinosaura

Objev 120 let staré fosilie dokázal, že létající dinosaury lovili nejen jejich větší bratranci, ale dokonce i dravé ryby.

Na jihu Bavorska našli němečtí paleontologové fascinující fosílii. Půlmetrový létající dinosaurus Rhamphorhychus je na ní sevřený v čelistech dravé pancéřnaté ryby Aspidorhynchus. Z nálezu vědci usuzují, že létající dinosauři mohli být relativně častou kořistí těchto dravých ryb.

Všechny fosilie ukazují, že křídla dinosaura byla velmi blízko rybí tlamy. To naznačuje, že ryby mohly Rhamphorhychusy chytat za křídelní membránu a pak topit. Jeden dinosaur byl nalezen dokonce přímo v čelistech 65 centimetrů dlouhého rybího predátora. Jiný dinosaurus tohoto druhu měl zase v žaludku malou rybku. Zjevně se tedy letci pohybovali kolem vody. A protože ryba nebyla v žaludku ptakoještěra ani strávená, znamená to, že zemřel v čelistech dravé ryby dřív, než ji stačil zkonzumovat.

Jak zemřel

Paleontologové spekulují, že situace mohla vypadat takto: Dinosaurus letěl nad hladinou a ulovil do tlamy rybku. Jeho chvilkové nepozornosti využila obrněná ryba a uchvátila ho. Všichni zemřeli o pár okamžiků později z neznámého důvodu – možná kvůli výronu metanu ze dna, možná kvůli tomu, že si ryba vybrala moc velkou kořist. Ale o tom více až později…

Tento model odpovídá podobnému chování, které dnes vidíme například u žraloků. Také oni útočí na racky a další ptáky, kteří se spouštějí k hladině, aby tam ulovili mořské rybky. Přesto si paleontologové nemyslí, že by pancéřnaté ryby útočily na prakoještěry cíleně. Naopak – taková kořist byla zřejmě smrtelná i pro ně. „Tato zvířata spolu neměla nic společného,“ řekl paleontolog Eberhard Frey z Karlsruhe serveru Live Science.

Proč zemřel?

Ryba neměla tělo uzpůsobené tomu, aby mohla pterosaura sežrat. Největší problém pro ni znamenala kožnatá křídla – ta se zřejmě zamotávala do zubů a mohla dokonce rybu připravit o život. Po chvíli takový zápas asi skončil smrtí obou zvířat – pak klesla na dno, kde se zachovala dodnes.

Na závěr tak zůstává už jen jediná nezodpovězená otázka: Proč tedy vlastně ryba na dinosaura útočila? I pro to má paleontolog vysvětlení: “Ryby si moc nevybírají, co sežerou – nejsou na to dost chytré,“ vysvětlil Frey. „Občas i dnes najdete ryby, které zemřely proto, že sežraly jiné ryby příliš velké n to, aby se daly spolknout. Něco podobného se stalo i pterosaurovi…“