KURZ FOTOGRAFOVÁNÍ: Zlomový býk v Lisabonu aneb Pravdivý příběh o ISO

V tomto díle Fotorádce vyrazíme na býčí zápasy do Lisabonu. Odhalíme při tom tajemné slovo ISO, které je stejně důležité jako třeba objektiv, ale mnozí prostě netuší, že ho mají.

KURZ FOTOGRAFOVÁNÍ: Zlomový býk v Lisabonu aneb Pravdivý příběh o ISO
KURZ FOTOGRAFOVÁNÍ: Zlomový býk v Lisabonu aneb Pravdivý příběh o ISO
Zdroj: archiv

JAK FOTIT SVĚT: Kurz fotografování Jana Rybáře (3. díl)

Pochopit význam ISO je stejně zásadní, jako třeba vědět, že z objektivu je třeba před focením sundat krytku.

Každý fotograf si pamatuje onu chvíli, kdy před několika lety smutně pohlédl na svého klasicky filmového miláčka, a v duchu se mu omluvil s myšlenkou, že opravdu na té digitální éře něco je.

Mně se to stalo jednoho horkého letního dne v Lisabonu. To bylo tak: s ženou jsme vyrazili na býčí zápasy.  Já vybaven svým Nikonem FM2, legendární zrcadlovkou, jíž byla pořízena nemalá část fotografických pokladů konce "klasické éry". Má žena měla digitálního Canona, nad níž jsem ohrnoval nos, protože tehdy prostě byla taková doba.

Fotografovat útočící býky kdesi dole v dálce a při umělém osvětlení není zrovna snadné, a já to ani nezkoušel. A v ženině plastovém Canonu jsem se alespoň se značnou nedůvěrou pokoušel vyšponovat ISO (tedy citlivost) co nejvýš a čas udržet tak krátký, aby býk nebyl mázlý.

A pak se to stalo: ty fotky byly vlastně překvapivě dobré a já poprvé s omluvou pohlédl na toho krásného chromově černého Nikona a v duchu mu řekl: "Tak tohle ty neumíš." Tak začala moje digitální éra.

Bez ISO to nejde!!

Býk a vysoké ISO

Proč to všechno říkám? Protože mám o ISO ještě jednu "historku" – na svých kurzech o fotografování jsem zjistil, že povědomí o této nezvukomalebné zkratce je naprosto mizivé. A že lidé sice investují dvacet nebo i padesát tisíc do foťáku, ale nedochází jim, že pochopit význam ISO je stejně zásadní, jako třeba vědět, že z objektivu je třeba před focením sundat krytku.

Pokud to víte a také si hned po zapnutí kamery říkáte, "tak kolik je tu světla a co tam mám za ISO", nemusíte číst dál, nic převratného se už nedozvíte. Pokud si nejste zcela jisti, klidně ještě neutíkejte…

ISO je prostě číslo, které určuje, jak citlivý je film či jak "citlivě" se chová digitální čip. V dávných dobách se fotilo na stovku či dvoustovku, a když jsem vyrážel do Ruska s čtyřstovkou, občas jsem slýchával obdivné mručení ve stylu, "čtyřstovku, to zatím naše mladá demokracie vyrobit a používat neumí, to je opravdu buržoazní frajeřina".

Dnes vám i nejobyčejnější digitál dovolí citlivost zvednout do výšin bezmála závratných, nejméně k číslu 1600. No a k čemu to zvedání tedy je? V běžném životě především k tomu, že automatika vám tam při vyšším ISO hodí kratší čas a obrázky (možná) nebudou rozmazané. A fotit můžete i v šeru či tmě.



Pozor na šum při vyšším ISO

Zkuste si to třeba jednoduchým cvičením: nastavte plnou automatiku na tři různé citlivosti (např. 100, 400, 1600) a třikrát vyfoťte ten samý obrázek, třeba pobíhající dítě či kamarády v hospodě. Fotky s nízkým číslem budou asi trochu mázlé (protože automatice nezbyde nic jiného, než tam dát dlouhý čas). Čím vyšší číslo, tím bude obrázek ostřejší.

 

A nyní se tedy říkáte: Jasně, tak já prostě pořád budu fotit na těch 1600. Ale tak jednoduché to není: vyšší citlivost zároveň znamená nižší kvalitu obrázku. Pořádně se na své testové snímky podívejte – uvidíte, že kresbu obrázku focených s vysokou citlivostí začíná porušovat šum, zkrátka takové ty podivné body připomínající barevnou krupici.

Podtrženo sečteno:

  • Bez znalosti ISO to nejde!!
  • Vždy hledejte jeho optimální výši: čím nižší, tím kvalitnější obrázky budou, a je tedy škoda v plném slunci fotit na třeba 1000vku…
  • V přítmí či při focení věcí v pohybu se nebojte citlivost šponovat, ale vězte, že to je úkor kvality obrázku.

Zkrátka, přepínání citlivosti je možná jedním největším zázrakem digitálního světa.

Nikon FM2, na němž se pravda nedá šponovat nic, s sebou občas ještě vozím. Má velkou výhodou, na cestách mi ho nikdo neukradne. Taxikář v Afghánistánu na něj jednou překvapivě pohlédl a optal se, zda byl vyroben před druhou světovou válkou. Řekl jsem mu, že už před první. Byl spokojený a neukradl mi ho.

A já si myslel své.

 

PŘEDCHOZÍ DÍLY FOTORÁDCE:

Související články