Proč si idealizujeme staré Maye? Slouží nám jako nástroj pro kritiku současné sp

V minulém, šestém díle seriálu jsme se začali zabývat tím, jak se v populární kultuře postupně začaly na mayskou kulturu nabalovat esoterické obsahy. V tomto díle se podíváme na vztah Mayů k psychedelickým drogám.

Proč si idealizujeme staré Maye? Slouží nám jako nástroj pro kritiku současné společnosti

Ve stejném roce, jako Watersova Mexico Mystique, jíž jsme se stručně zabývali v minulém, šestém díle, vyšla i další přelomová publikace, jejichž autory byli bratři Dennis a Terence McKennovi.

Předchozí díl: Mayové a tajemno. Poprvé jako průvodci globální změnou vědomí

Zatímco Waters poprvé masivně spojil Maye a mayský kalendář s předpověďmi katastrof a západní astrologií, bratři McKennovi se soustředili na jiné stránky věci: psychedelické drogy a to, co považovali za zabedněný materialismus západní vědy. Stejně jako Waters však předpovídali na rok 2012 globální změnu vědomí – a téhle nálepky se ono datum následujících několik desetiletí nemělo zbavit.

Halucinogeny v jihoamerických pralesích

Za inspirací k napsání knihy Neviditelná krajina stál silný zážitek, pro který si bratři McKennové dojeli do jihoamerických pralesů. Za asistence domorodých šamanů do sebe vpravili koňskou dávku ayahuascy (odvar z lijány z amazonských pralesů; pozn. red.) a následovaly silné a dlouhotrvající halucinace, během nichž bratři prožívali věci, které vnímali jako zcela reálné.

Od utopie k mimozemšťanům: Erich von Däniken a počátky fenoménu roku 2012

Zpětně tento zážitek nikdy neprohlásili za „pouhou“ halucinaci – naopak se začali domnívat, že jim droga jen prudce zostřila vnímání a oni nahlédli do „neviditelné krajiny“, která leží za hmatatelnými věcmi. Zvláště pro Terence McKennu se to stalo klíčovým zážitkem, který předznamenal jeho život – až do své smrti v roce 2000 byl velkým advokátem psychedelik a jedním z klíčových new age myslitelů. A mimo to silně ovlivnil „fenomén 2012“.

Důležitým tématem pro všechny autory, kteří se předpověďmi souvisejícími s prosincem 2012 zabývají, je především otázka vztahu vědy a náboženství, materialismu a duchovna, vědy a spirituality. McKenna se připojil k Watersovi v kritice toho, co považoval za zaslepený materialismus západní vědy, která podle něho nemá velké pochopení pro to, co nemůže změřit, kvantifikovat nebo ověřit.

Na základě svého zážitku pevně uvěřil, že světová náboženství popisují cosi, co nějakým způsobem reálně existuje, a že dávný šaman k tomuto neviditelnému světu měl přímý přístup. Základní potřebou současnosti bylo podle McKenny vrátit se k podstatě, přestat duchovno bagatelizovat a pokorně akceptovat, co nám nabízí – jinak čekají lidstvo zlé časy.

Nulový bod časové vlny

Jeho pevná víra, že světová duchovní literatura popisuje reálnou skutečnost, vedla především k tomu, že spolu s bratrem analyzovali čínskou posvátnou knihu I-ťing a její věštecký systém. Ten převedli na čísla a tato čísla poté na graf, který podle nich měl popisovat míru novosti v jednotlivých etapách historie. Graf končí v roce 2012 – zde má míra novosti dosáhnout nejvyšší možné úrovně, kterou už nelze překonat.

Archeologové našli nejstarší mayský kalendář. O konci světa v něm nic není

McKennové přiznávali, že si přesně nejsou jisti tím, co to znamená. Nicméně očekávali v této souvislosti jak katastrofy, tak, stejně jako Waters, globální změnu vědomí.

McKennům zde do ruky prudce nahrává to, že jejich popis zvyšující se míry novosti zhruba odpovídá zrychlenému životnímu tempu a prudkému rozvoji vědy a techniky, kterého jsme v posledních letech svědky. Tento proces podle nich má opět kulminovat změnou epochy, jíž si můžeme představit buď jako apokalypsu, nebo právě velkou transformaci vědomí, která snad bude mít schopnost povznést lidstvo zpět na duchovní úroveň, kterou beznadějně ztratilo.

Kritika jako společný jmenovatel

Už v této fázi si můžeme začít všímat, jaká témata jsou pro new age autory spojené s rokem 2012 důležitá. Bez ohledu na to, že se jejich texty a úvahy pohybují v bezpečné vzdálenosti od seriózních vědeckých hypotéz, mají zároveň nádech kritiky nešvarů současné civilizace, která podle nich v mnoha ohledech vůbec nemá právo cítit se nikterak samolibě.

Co by řekli Mayové, kdybychom se jich zeptali na rok 2012

A toto je a zůstane hlavním motivem proroctví a úvah spojených s rokem 2012 – odsouzení současného stavu a snaha lidstvu pomoci, aby se vrátilo zpět na duchovní stezku, ze které, podle new age autorů, beznadějně zabloudilo. Jak uvidíme, Mayové v tomto ohledu hrají roli průvodců, ke které byli předurčeni již od počátků idealizovaných představ o nich v rané mayistice.

Že skuteční Mayové byli docela jiní, než si tito novodobí proroci představují, je již dnes téměř nemožné vysvětlit: „fenomén 2012“ se totiž živí právě z nespokojenosti a kritiky současných poměrů a vědecká fakta jsou pro něj již v podstatě podružná. A čím ostřeji vědci protestují proti špatně interpretaci starých mayských pramenů, tím spíše potvrzují představy stoupenců alternativní spirituality, totiž že jsou to zabednění materialisté, kteří si nevidí dál než na špičku nosu.

Úvodní foto: Thinkstock 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články

Jsme na Facebooku

Večer v TV

Celý program

REKLAMA

Přihlášení k odběru newsletteru

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a neuniknou vám žádné novinky z webu i časopisu National Geographic.