Laser proti skále. Curiosity začala na Marsu zkoumat minerály

Curiosity začala na Marsu testovat laser na první skále.

Laser proti skále. Curiosity začala na Marsu zkoumat minerály

Americké vozítko Curiosity začalo v neděli na své cestě po Marsu testovat svůj silný laser a zpracovávat jím první skálu. Robot ničením skalního podloží připravuje analýzu látek uvolňovaných z horniny, aby teleskopem zjistil, jaké minerály obsahují.

VIDEO: Tak viděla přistání na Marsu Curiosity

Vozítko vyslalo na nedaleké skalisko 30 impulzů během deseti sekund a vypálilo v ní malou díru. Curiosity nyní pomalu směřuje k oblasti Glenelg, kde se plánuje analýza dalších skal. Výzkumníky toto místo zajímá proto, že se tam nacházejí tři různé druhy terénu. Cesta ke Glenelgu vzdáleného asi 500 metrů od místa přistání by měla zabrat zhruba měsíc.

Tunové vozítko poháněné jadernou energií přistálo počátkem srpna ve velkém kráteru poblíž rovníku Marsu. Jeho cílem je pátrat po organickém materiálu a chemikáliích považovaných za klíčové pro možnou existenci života.

Curiosity je jediný robotický průzkumník Marsu, jemuž složili poctu i rappeři:

Primárním cílem robota je Mount Sharp, což je hora zvedající se ze dna Galeova kráteru. Od místa přistání je hora vzdálená sedm kilometrů a cesta k ní by měla Curiosity trvat několik měsíců.

Kam pojede Curiosity?

NASA současně zveřejnila plány první cesty vozítka Curiosity po Marsu. Primárním cílem robota je Mount Sharp, což je hora zvedající se ze dna Galeova kráteru. Než započne sedmikilometrovou cestu k úpatí Mount Sharp, což Curiosity zabere několik měsíců, navštíví nedaleké místo označované jako Glenelg. To vědce zaujalo kvůli tomu, že se tam nachází tři různé druhy terénu.

Podívejte se na video NASA, kde je trasa Curiosity přesně popsána:

Cesta ke Glenelgu závisí na tom, jak vozítko zvládne zbývající kontrolu svých nástrojů. Cesta ke Glenelgu vzdáleného asi 500 metrů od místa přistání by měla zabrat zhruba měsíc. "Někdy zhruba ke konci kalendářního roku bych pak čekal, že obrátíme naše zraky směrem k cestě na Mount Sharp," podotkl John Grotzinger, který stojí v čele vědců podílejících se na misi.