Otec českého letectví Jan Kašpar

Jan Kašpar, který zahájil éru českého letectví, se narodil před 130 lety, 20. května 1883, v zámožné pardubické rodině. Odmalička měl slabost pro jízdu na koni, kolo a motocykl, později ho ale okouzlilo letectví.

Otec českého letectví Jan Kašpar
Otec českého letectví Jan Kašpar
Zdroj: archiv

Po absolvování studia strojního inženýrství na pražské technice (1907) Kašpar přijal místo u firmy Basse & Selve ve vestfálské Alteně, která mimo jiné vyráběla součásti pro vzducholodě. Svého šéfa se snažil přimět ke stavbě letadla, ovšem neúspěšně.

Vrátil se tedy do Pardubic, kde koncem roku 1909 začal pracovat na letadle a letadlovém motoru podle vzoru letadla Antoinette francouzského konstruktéra Lathama. Záhy se však přesvědčil, že stroj jeho výroby není pro létání vhodný - byl těžký a jeho motor měl malou výkonnost.

Na francouzských křídlech

Proto v Paříži zakoupil osvědčené letadlo Blériot, do něhož zamontoval rovněž v Paříži zakoupený motor Anzani. S tímto strojem pak 12. dubna 1910 provedl dva velké skoky do vzduchu a o čtyři dny později jako první Čech skutečně vzlétl. Proletěl dráhu 2 km ve výši 20-25 metrů.

Po získání prvních zkušeností s pilotáží složil dne 16. června 1910 pilotní zkoušku před komisí. V roce 1911 vzlétl s nově postaveným letadlem vlastní konstrukce, vybaveným motorem Daimler o výkonu 70 koňských sil.

Po řadě ukázkových vzletů v různých městech absolvoval 13. května 1911 i svůj historický a nejslavnější let - z Pardubic do Prahy. Vzdálenost 120 kilometrů zdolal za 92 minut.

Smutný konec

Také poté podnikal časté veřejné vzlety a přestože se jednou i zřítil, létal nějaký čas dál. Svou poslední produkci uskutečnil už v roce 1912. Poté s létáním skončil, patrně kvůli smrti otce, která ho velmi zasáhla.

Definitivní konec pro něj znamenala první světová válka - po ní zůstal sám, bez prostředků, s velkými dluhy, zneuznán a trpící depresemi. Nakonec  2. března 1927 spáchal sebevraždu v rodných Pardubicích.

Související články