Rostliny

Po celá staletí, možná i tisíciletí ji lidé uctívali pro její zlatavou barvu, ochranné a konzervační vlastnosti. Dodnes hraje významnou roli v prevenci závažných onemocnění a civilizačních chorob. Vědci se snaží dokázat to, co v Indii už vědí odnepaměti: že kurkuma je jednou z nejmocnějších rostlin na této planetě.

Kurkuma: Pramen lidského zdraví a věčného mládí

Noční život a Thomas Alva Edison přírodě trochu zavařili.
Světelné znečištění, které generují především hustě osídlené městské oblasti, má dlouhodobé dopady na rostliny a hmyz. Dopady odhaluje první vědecká studie, která shrnuje výsledky výzkumu na University of Exeter.

Světla noci dusí rostliny i hmyz

Příští zelená revoluce
Věda zabránila potravinové krizi v 60. letech minulého století. Může nás zachránit ještě jednou? Významnou roli budou hrát nové moderní vysoce produktivní plodiny. Ale zemědělství se nemůže spoléhat jen na biotechnologii.

Příští zelená revoluce

Větry zpomalují následkem globálního oteplování
Vítr se vytváří díky teplotním rozdílům v atmosféře. A vzhledem k tomu, že se s postupným globálním oteplováním zvyšují průměrné teploty na pólech než na rovníku, vede ke zpomalování dosavadních větrných proudů. Tohoto dosud opomíjeného faktoru si všímá nová studie z University of Wisconsin-Madison.

Větry zpomalují následkem globálního oteplování

Dostupná půda uživí klidně 10 miliard lidí, tvrdí studie
Oprášené malthusiánské teorie o propuknutí hladomorů a válek v důsledku narůstajícího přelidnění a neschopnosti vyprodukovat dostatek potravin se začaly objevovat již před pěti lety. Nová studie však upozorňuje, že s efektivnějším využíváním současných zemědělských ploch Země pohodlně uživí o tři miliardy lidí více, než dnes - tedy 10 miliard.

Dostupná půda uživí klidně 10 miliard lidí, tvrdí studie

Výpravy na planetu Evropa
Televizní stanice Viasat Nature uvede v exkluzivní premiéře dokumentární seriál Planeta Evropa. Díky netradiční formě zpracování a použití nové techniky filmování prožijete prostřednictvím tohoto dokumentu dobrodružství, jaká jste ještě nikdy nezažili.

Výpravy na planetu Evropa

Houby mají moc měnit počasí, zjistili vědci
Heslo komunistických ideologů Poručíme větru, dešti! se nepodařilo naplnit, kdyby tak jen tušili… Ale houby?, že umí manipulovat s klimatem, to asi netušil nikdo. Vědci však nyní popsali mechanismus, jakým houby ovlivňují vlhkost v ovzduší a stimulují větrné proudění s jasným záměrem: rozmnožit se.

Houby mají moc měnit počasí, zjistili vědci

Jen třetina České republiky by mohla nasytit celý svět
Přibližně třetina rozlohy naší republiky by stačila k nasycení celého lidstva. Takže pro produkci potravin jejích deseti milionů obyvatel by stačilo jen 40 kilometrů čtverečních. To jsou alespoň propočty americké společnosti Pronutria, která rozvíjí technologii produkce živin na buněčné úrovni.

Jen třetina České republiky by mohla nasytit celý svět