Titanic byl trpaslík. Srovnejte ho se současnými obry

Když se řekne Titanic, každému se před očima objeví obr mezi obry – největší loď světa. Ale pravda je jiná, dnes by Titanic patřil mezi průměrné lodičky.

Hned na úvod se podívejte na to, jak si Titanic stál a stojí ve srovnání s jinými obřími loděmi a také slavnými stavbami:

Titanic byl sice opravdu největší lodí své doby, ale jeho vítězství nebylo zdaleka tak jednoznačné, jak by se mohlo zdát. Měřil na délku 269,06 metrů a měl výtlak 46 000 tun. Byl tedy stejně velký a mohutný jako jeho sesterská loď Olympic. Jeho velikost překonávala vše, co do té doby plulo po světových oceánech – než vyrazil na svou plavbu, byl největším plavidlem moří RMS Baltic s délkou 223 metrů a výtlakem 24 000 tun. Ale už v době, kdy cestující Titaniku bojovali o své životy, se dokončovala loď větší než on.

A nebyla jedna, stavělo se jich rovnou několik. Vznikaly nikoliv v Anglii, která byla největším konkurentem amerických loděnic, ale překvapivě v Německu.Šlo o dvě obří lodě, SS Imperator a SS Vaterland. Imperator byl sice delší o pouhých 6 metrů, ale Vaterland překonal Titanic v délce přesně o 20 metrů – a to už je pořádný rozdíl. Výtlak měl dokonce o 9 000 tun větší… Prvenství největší lodě světa mu vydrželo mnohem déle než nešťastnému Titaniku…

Po II. světové válce bylo postaveno mnoho lodí, které Titanic překonaly ve všech ohledech – co se týká rychlosti, velikosti, výtlaku i luxusního zařízení. Nejvíc vývoj za posledních 100 let vynikne, když Titanic srovnáme s největšími loděmi současnosti. Proti nim se slavný Titanic jeví jako dětská lodička… 

Gigant pro výletníky

Největší výletní loď dneška se jmenuje Allure of the Seas. Na svou první plavbu vyplula v listopadu roku 2010 – a měří na délku 365 metrů. Její výtlak je 243 000 tun, tedy prakticky pětkrát větší než Titaniku. Jen divadlo tohoto plovoucího paláce pojme téměř 1400 diváků, tedy téměř polovinu všech lidí, kteří se plavili na Titaniku. Co se týká počtu pasažérů, tak těch Allure a její sesterská loď Oasis of the Seas pojmou až 6 300 – srovnejte to s 2400, které vezl na své první a poslední plavbě Titanic. Podívejte se na video, na něm obrovitost i luxus lodě vyniknou nejlépe:

 

Obr na kontejnery 

Největší nákladní lodě světa jsou transportéry kontejnerů třídy Maersk E.  Těchto lodí, které uvezou až 11 000 kontejnerů plných zboží, pluje po světě celkem osm. Všechny měří na délku 397 metrů. Dnes už jsou tito obři téměř historií. Výtlak těchto gigantů je 171 000 tun. Za dva roky by je totiž měly nahradit ještě větší monstra typu Maerst Triple E.

Ty budou měřit 400 metrů, což je sice jen nepatrně víc než předchozí typ, ale díky novému typu konstrukce pojmou až o 2 000 kontejnerů více. Mají mít o 37 procent menší spotřebu paliva než starší modely. A ještě jeden rekord: zatímco velikosti lodí se pořád zvětšují, výrazně se zmenšuje počet lidí, kteří se o ně musí starat.

Například na obsluhu lodě Emma Maersk stačí pouhých 13 námořníků včetně kapitána – jen připomeňme, že Titanic měl posádku o počtu 892 mužů a žen…

Titán pro ropu

A jsme u rekordmanů. Vůbec největšími plavidly na světě jsou supertankery, které převážejí ropu. Mezi nimi je největší Happy Giant, který se také jmenoval Seawise Giant, Knock Nevis a Jahre Viking. Tato loď byla postavena už v 70. letech 20. století, ale od té doby prošla několika přestavbami a byla také už párkrát prodloužena.  Při posledním měření měla loď délku 458 metrů – tedy téměř dvojnásobek délky Titaniku. Výtlak je téměř zbytečné porovnávat, oproti Titaniku je desetinásobný.

Když ještě tato loď brázdila světové oceány, byla největším pohyblivým dílem lidských rukou. Byla tak velká, že jí to komplikovalo cesty; nebyla například schopná proplout Suezským ani Panamským průplavem! Roku 1988 byla těžce poškozena při irácko-íránské válce, a dokonce šla ke dnu. Po několika letech však byl tanker opraven a sloužil až do roku 2010, kdy konečně putoval do starého železa…

FOTO: http://aibob.blogspot.com

 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články

Jsme na Facebooku

Večer v TV

Celý program

REKLAMA

Přihlášení k odběru newsletteru

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a neuniknou vám žádné novinky z webu i časopisu National Geographic.