10 944 západů a východů Slunce za jediný rok: Startuje mise Rok ve vesmíru

Dva astronauti se dnes na celých dvanáct měsíců loučí s planetou Zemí a vydávají se na cestu svého života. Astronaut NASA Scott Kelly a ruský kosmonaut Michail Kornienko stráví nadcházející rok na Mezinárodní vesmírné stanici a v rámci speciální mise Rok ve vesmíru budou testovat limity lidského výzkumu, zkoumat vesmír a také lidského ducha mimo náš svět.

Astronauti Scott Kelly, velitel expedice se svým kolegou, ruským kosmonautem Mikhailem Kornienkem v Johnsonově vesmírném centru.
Zdroj: NASA/Bill Stafford

Většina expedicí trvá čtyři až šest měsíců. Vědci doufají, že když zvýší pobyt ve vesmíru na dvojnásobek, dokáží lépe pochopit, jak lidské tělo zareaguje na dlouhotrvající kosmický let. Tato mise je totiž součástí příprav plánovaných letů do hlubin vesmíru, včetně návštěvy Marsu. Závěry pozorování a zkušenosti z ročního pobytu ve vesmíru jsou přínosné nejen pro NASA a další vesmírná centra, ale i například pro pacienty, kteří se zotavují z dlouhého období, kdy byli upoutáni na lůžko.

Mise Rok ve vesmíru se bude zabývat sedmi klíčovými oblastmi. Funkční studie bude zkoumat výkonnost členů posádky během pobytu na vesmírné stanici a také po jejím skončení. Behaviorální studie má za úkol monitorovat spánek astronautů a také jejich pohybovou rutinu. Možné poškození zraku bude sledováno měřením změn tlaku uvnitř lebky. Odborníci se chystají pozorovat také případné změny v imunitním systému a účinky stresu na fyzickou i psychickou kondici. Předmětem zkoumání bude i samotná komunikace a spolupráce na stanici.

Astronaut NASA Scott Kelly uvnitř simulátoru v Gagarinově tréninkovém centru pro kosmonauty.

Jednovaječné dvojče Scotta Kellyho, bývalý astronaut NASA Mark Kelly se bude během pobytu svého bratra ve vesmíru účastnit srovnávacích genetických studií, včetně krevních, fyzických i psychologických testů.

Scott Kelly a Michail Kornienko pokoří hned několik rekordů, například nejdelší mise na palubě vesmírné stanice nebo nejdelší pobyt člověka ve vesmíru.