Mléčnou dráhu čeká nevyhnutelná srážka s jinou galaxií. Jak to bude vypadat?

Astronomové amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) předpověděli scénář gigantické kolize naší galaxie se sousední velkou mlhovinou v souhvězdí Andromedy, k níž má dojít za čtyři miliardy let.

Mléčnou dráhu čeká nevyhnutelná srážka s jinou galaxií. Jak to bude vypadat?

Nevyhnutelná srážka podle čtvrteční zprávy NASA vrhne Slunce na jiné místo Mléčné dráhy. Dobrou zprávou ale je, že Zemi samu kolize nezničí.

"Naše zjištění ukazují na čelní náraz mezi naší Mléčnou dráhou a galaxií v souhvězdí Andromedy známou též jako M31," řekl novinářům ve Washingtonu americký astronom Roeland van der Marel. Své předpovědi vědci založili na údajích z Hubbleova vesmírného teleskopu získaných při sledování Andromedy.

VIDEO: Nejkrásnější erupce na Slunci, jaké jste viděli

Podle vědců se obě galaxie "prolnou". Neznamená to ale, že by docházelo ke srážkám kosmických objektů. Hvězdy každé z galaxií jsou od sebe natolik vzdálené, že podobné katastrofy astronomové nepředpokládají.

Hvězdy změní dráhy

Očekávají ale, že hvězdy se přesunou na nové oběžné dráhy a vznikne nové galaktické centrum. Simulace naznačují, že náš sluneční systém bude uvržen dál od jádra galaxie. Bude pak trvat ještě další dvě miliardy let, než se galaxie ustálí a definitivně spojí do jedné.

Galaxie M31 je nyní od sluneční soustavy vzdálena 2,5 milionu světelných let, ale k Mléčné dráze se nezadržitelně blíží silou vzájemné přitažlivosti. Přibližuje se rychlostí 400.000 kilometrů za hodinu. Cestu ze Země na Měsíc by touto rychlostí bylo možné zvládnout za necelou hodinu.

Podívejte se, jak by mohla srážka galaxií vypadat:

"Po téměř stu letech spekulací máme nyní jasný obrázek o chování Mléčné dráhy a Velké mlhoviny v příštích miliardách let," uvedl astronaut Sangmo Tony Sohn. Nevyloučil, že ke kolizi se přidá i menší sousední galaxie M33 ze souhvězdí Trojúhelníku. K Mléčné dráze se může dokonce přiblížit ještě dřív, než větší galaxie z Andromedy.

Úvodní fotografie: Kolize spirálových galaxií NGC 2207 a IC 2163. NASA.