Albert Einstein: Nemám žádné zvláštní nadání, jen jsem strašně zvědavý

Jeho vědecké objevy již desetiletí vzbuzují údiv. Ale jen málokdo zná soukromý život nejzářivější ikony 20. století. Seriál Génius režisérů Briana Grazera a Rona Howarda s Geoffrey Rushem a Emily Watson v hlavních rolích, odhaluje jeho osobní život, náhlé projevy citů i bezcitnost v jednání s nejbližším okolím včetně vlastních dětí, jeho dvou manželek a mnoha milenek.

Rebelský myslitel s bujnou fantazií zprvu marně bojoval o uznání autorit. Záhy se z něj však stala světová celebrita.
Zdroj: National Geographic

Seriál Génius, který právě můžete vidět na National Geographic, ukazuje Einsteinův vzestup od jeho skromných počátků coby nápaditého a nepoddajného myslitele, přes problémy se získáním uznání ze strany oficiálních struktur, po jeho postavení celosvětové celebrity. Člověka, který svou teorií relativity odhalil tajemství kosmu.
Na začátku seriál sleduje Einsteina (v podání Johnnyho Flynna) jako teenagera bouřícího se proti otcovské autoritě. Opustí školu v Německu a vydává se studovat do Švýcarska. Jeho láska k ženám a vášeň pro teoretickou fyziku zde vzkvétá. Zdroj: National Geographic Příběh se odehrává v bouřlivém období dvou světových válek. Tváří v tvář narůstajícímu antisemitismu v Evropě, špehování a hrozbě jaderné katastrofy je Einstein vystaven mnoha zkouškám jako manžel, otec i jako zásadový člověk, jehož vlastní život je v ohrožení.

Natáčelo se v Praze, kde Einstein žil a vyučoval v počátcích své kariéry. Setkáme se s celou plejádou vědeckých hvězd přelomu století, mj. Marií a Pierrem Curieovými, Wilhelmem Röntgenem, Carlem Jungem, Wernerem Heisenbergem a mnoha dalšími.

"Čím to je, že mi nikdo nerozumí, a přitom mě má každý rád?"
Albert Einstein

Věděli jste, že Albert Einstein…
…nikdy nenosil ponožky.
…hrál na housle.
…byl abstinent.
…jeho učitelka matematiky ho nazvala „líným psem".
…měl možnost stát se prezidentem Izraele, ale nabídku zdvořile odmítl.
…patřil mezi 5000 lidí, kteří podepsali petici vyzývající Německo, aby zrušilo zákaz homosexuality.
…z vědců nejvíce obdivoval Galileo Galilea a Isaaca Newtona.
…svůj mozek daroval k vědeckým účelům. Ten byl pár hodin po jeho smrti vyjmut. Studoval ho patolog profesor Thomas Harvey, který jej rozřezal na 240 dílů. Zjistil, že vědcova genialita rozhodně nespočívala ve velikosti mozku.

Úspěch se dostaví po konci 1. světové války, když je potvrzen jev relativity. Z Einsteina (Geoffrey Rush) se stává světová celebrita.Zdroj: National Geographic 10dílný seriál Génius, který se v dubnu představil ve 171 zemích světa a 45 jazycích, můžete sledovat na National Geographic až do 25. června.

Máte chuť vyzkoušet si test geniality? Nebo si prohlédnout Einsteinův byt – salón, kancelář a ložnici? Můžete TADY.