Bezpilotní letouny opouštějí válečná území a vydávají se hledat zločince. Exkluzivně pro NG
Bezpilotní letouny prokázaly svou zdatnost v boji proti al-Káidě. Teď se chystají osvědčit se i v civilním sektoru. Potenciálním úkolem je hlídkování na hranicích, stopování pachatelů, práškování polí. A možná i sledování nás všech?
Na kraji zarostlého pole uschlé vojtěšky za městem Grand Junction v Coloradu pošilhává šerif Derek Johnson, zavalitý mladý muž s nakrátko ostříhanými vlasy, po tečce ploužící se po světlé, zamlžené obloze. Není to sup ani vrána, nýbrž Falcon – nová značka bezpilotního vzdušného prostředku neboli dronu - a Johnson s ním létá.
Bezpilotní letouny hlídají nosorožce v Keni. Pomůžou je konečně zachránit? |
Úřad šerifa zde v Mesa County, náhorní plošině plné farem a rančů obehnané horami v barvě kosti, zvažuje možnosti Falcona při vyhledávání ztracených turistů a zločinců na útěku. Přenosný počítač na stole před Johnsonem ukazuje dronem pořízené blikající obrázky nedaleké dálnice.

Sokol na nebi
Konstruktér letounu Chris Miser postává za Johnsonem a dívá se, jak sleduje Falcona. Sveřepý výraz, založené ruce, sluneční brýle posunuté na temeno vyholené hlavy – Miser je bývalý kapitán letectva, který pracoval na vojenských dronech předtím, než dal v roce 2007 výpověď a založil vlastní společnost v coloradském městě Aurora. Falcon má rozpětí křídel dva a půl metru, jeho hmotnost však činí pouhé čtyři kilogramy. Pohání jej elektrický motor a kromě dvou otočných kamer, pro viditelné světlo a pro infračervené záření, nese na palubě i autopilota naváděného pomocí GPS. Falcon, který je natolik sofistikovaný, že ho nelze vyvážet do zahraničí bez licence americké vlády, je podle Misera zhruba srovnatelný s Ravenem, ručně vypouštěným vojenským dronem, je však mnohem levnější. Dva bezpilotní letouny a podpůrné vybavení plánuje prodat přibližně za cenu jednoho policejního auta.

Zákon, který podepsal prezident Barack Obama v únoru 2012, nařizuje Federálnímu leteckému úřadu (FAA) otevřít americký vzdušný prostor dronům nejpozději k 30. září 2015. Prozatím je však Mesa County díky své prázdné obloze jednou z pouhých několika málo oblastí s povolením FAA pro lety bezpilotních letounů. Šerifův úřad vlastní bezpilotní helikoptéru s průměrem rotoru jeden metr nazývanou Draganflyer, která vydrží ve vzduchu jen 20 minut.
Falcon vydrží létat hodinu a snadno se ovládá. „Pouze zadáte souřadnice a on už si létá sám,“ říká Benjamin Miller, který má na starosti program bezpilotních letounů v úřadu šerifa. Pro navádění Johnson vyťuká do laptopu požadovanou výšku a letovou rychlost a naklikne cíl na digitální mapě; o zbytek se postará autopilot. Abyste Falcona vypustili, jednoduše ho mrštíte do vzduchu. Akcelerometr zapne vrtuli hned poté, co letounek vylétne, takže nerozseká ruku, která ho vypustila.
Zápach z nedaleké drůbežárny se vznáší nad vojtěškovým polem. „Pokročme dál a řekněme mu, aby přistál,“ navrhuje Miser Johnsonovi. Poté, co šerif klikne na laptopu, Falcon prudce klesne níž, uvolní neonově oranžový padák a zvolna doklouzá na zem, jen několik metrů od místa, na které Johnson kliknul. „Tohle Raven nedokáže,“ prohlásí hrdě Miser.
Napsal John Horgan
Fotografie Joe McNally
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
- Mladé gorily se naučily ničit pasti pytláků
- Podívejte se, jak vypadají transporty nosorožců přes půlku Afriky. Ani to ale někdy nestačí…
- VIDEO: Utajený život zvířat v divočině. Odhalila jej skrytá kamera