Brněnští vědci umí léčit rakovinu bez zatížení organismu. Léčba se může používat do několika let

Boj s rakovinou je běh na dlouhou trať. Díky českým vědcům se ale do cíle možná dostaneme o něco dříve.

Nová metoda podle mluvčí Centra transferu technologií Denisy Ranochové nezatíží zdravé orgány toxickými léky. K léčbě poslouží nově objevený protein apoferitin (krystalický protein schopný ukládat železo v tělních buňkách), který je schopný navázat léčivé látky a cíleně je dopravit přímo k postižené tkáni. Výzkum je nyní ve fázi příprav k praktickým zkouškám. K pacientům by se léčba mohla dostat za několik let, sdělila ČTK Ranochová.

Konec vedlejším účinkům?

Protein apoferitin získali vědci odstraněním atomů železa z feritinu. Nově objevený protein svou strukturou vytváří jakousi klec, která je schopná vázat molekuly. "To otevírá další možnosti efektivnějšího využití transportu uzavřených léčiv k cílovým buňkám s minimalizací vedlejších účinků, zvláště pak toxicity vůči necíleným orgánům," uvedl René Kizek, který se na výzkumu podílel.

Neviditelné mikroorganismy jsou všude. A ovládají nás. EXKLUZIVNĚ PRO NG

Při chemoterapii nemohou lékaři pacientům podávat příliš toxické léky, protože by tím mohli poškodit ostatní orgány. Podle Kizka by se protein s navázanými léčivými látkami mohl aplikovat injekčně a v těle by se pohyboval krevním řečištěm.

"Apoferitin je vybaven specifickými molekulami pro cílenou vazbu k danému typu nádorové buňky. V místě vazby se pak díky změně prostředí uvolní cytostatikum do okolí," vysvětlil princip léčby Kizek.

Vědci v zahraničí už podle Ranochové s cílenou léčbou a transportem experimentují. Mendelova univerzita požádala o přihlášku vynálezu, patentovou ochranu chce rozšířit i do zahraničí. Pro experimentální testy i následné klinické zkoušky bude univerzita hledat partnera.

Více informací se můžete dočíst na stránkách Laboratoře metalomiky a nanotechnologií.
Úvodní foto (rakovinová buňka): Thinkstock