Co je to za zápach? Vědci odhalují tajemství zatracovaného durianu

V jihovýchodní Asii jsou plody tropického stromu považovány za největší pochoutku a „krále ovoce“. Najdou se však lidé (a není jich málo), kteří durian zatracují, protože jim vadí jeho výrazné aroma.

Obrázek není k dispozici
Zdroj: VLP

Vědci ze Singapuru identifikovali skupinu genů zodpovědných za zápachové sloučeniny, označované jako těkavé sloučeniny síry, a zjistily, že se tyto geny aktivují, když ovoce dozrává, což vede k jeho neobvyklé vůni.

"Vůně durianu by se dala popsat jako směs cibule se známkami sladkého ovoce a pikantního koření. Klíčovou složkou aroma jsou těkavé sloučeniny síry, které byly charakterizovány jako směs rozkládající se cibule, zkažených vajec a smažené šalotky," řekl genetik Bin Tean Teh, zástupce ředitele Národního onkologického centra Singapur a také vedoucí studie, která byla zveřejněna v časopise Nature Genetics.

Na rozdíl od jiných rostlinných druhů, které mají jednu nebo dvě kopie těchto genů, se durian může pochlubit hned čtyřmi kopiemi, což dokazuje, že produkce VSC neboli tvorby těkavých sloučenin síry je v ovoci opravdu hodně koncentrovaná.

Vědci jsou toho názoru, že zápach může být pro durian důležitý ve volné přírodě, protože přiláká zvířata k jídlu a ty pak rozptýlí semena.
V lidové medicíně se durian doporučuje jako velmi kvalitní přírodní afrodiziakum.Zdroj: REUTERS/Edgar Su
Vědci se také zaměřili na genom odrůdy Durian Musang King a zjistili, že má asi 46 000 genů, což je téměř dvojnásobek počtu lidského genomu. Díky tomu byli schopni vystopovat vývoj ovoce 65 milionů let zpátky a objevili pradávný vztah ke kakaovníku pravému, jehož plody – kakaové boby – se využívají k výrobě čokolády.

"Většina z nás, lidí ze Singapuru, s durianem vyrostla, a tak ho dobře známe a využíváme," řekl genetik Patrick Tan, profesor na lékařské škole Duke-NUS v Singapuru. "Ale dokonce i v rámci jedné rodiny se najdou jedinci, kteří ho milují, a pak ti, kteří se ho museli naučit tolerovat, zvlášť během jeho sezóny. Proto se nedivím, že u lidí, kteří se s durianem nikdy dřív nesetkali, může vyvolat protichůdné emoce od zamilovanosti až k odporu. "

Durian se konzumuje čerstvý, vařený, kvašený nebo je využíván jako složka do cukrovinek, pečiva a jiných potravin. Vědci potvrzují, že existuje nejméně 30 druhů durianu, z nichž některé jsou jedlé a jiné zcela nepoživatelné. Bohužel už jsou mezi nimi i ty, které patří mezi kriticky ohrožené druhy.