Elektrická a eklektická vánoční výzdoba na americký způsob

Jesse Rieser o sobě říká, že rád studuje „jemné detaily“. Přesto poněkud ironicky tento fotograf usazený ve Phoenixu strávil posledních osm let objevováním rozjásaného gejzíru amerických vánočních dekorací a toho, co sdělují o komunitách, jež je obklopují.

Fotograf Jesse Rieser věděl, jak se slaví Vánoce v Missouri, a vydal se objevovat nové tradice vánočních oslav v dalších částech USA.

Cestou po 18 státech vyhledával poutavé a vizuálně přitažlivé příklady běžně elektrické a svou pestrostí eklektické vánoční výzdoby. Ta je součástí jeho projektu nazvaného „Vánoce v Americe: Vše nejlepší k narozeninám, Ježíšku,“ který má Rieser v úmyslu přetvořit ve fotoknihu.

„Hledám obrazy a okamžiky, které v sobě mají něco jemného a zároveň překvapivého, co není prvoplánové a co vás nutí klást si otázky,“ říká.

La La’s Little Nugget Bar v texaském Austinu je vyhlášený celoroční bohatou vánoční výzdobou.

Dva návštěvníci baru převlečení za Ježíše Krista a Cindy Lou popíjejí a vyměňují si telefonní čísla během předvánočního setkání Santů ve Scottsdale v Arizoně v roce 2016.

Jeho hledání nejpodmanivějších vánočních obrazů vychází z jednoho okamžiku v roce 2009, kdy se jeho rodiče odstěhovali z domu ve Springfieldu v Missouri, kde prožil dětství, a usadili se v Los Angeles. Během svých prvních Vánoc mimo středozápad USA jel Rieser kolem místa, kde prodávali vánoční stromky, a spatřil, jak se ve větru vznáší dvanáctimetrový nafukovací Santa Claus. Nemohl se rozhodnout, jestli mává na přivítanou nebo na rozloučenou. Díky tomu obrazu se začal dívat na období Vánoc „novou optikou“.

„Když jsme vyrůstali na středozápadě, představovali jsme si, že Vánoce vypadají tak, jak je popisuje Charles Dickens,“ vysvětluje Rieser. „Na západě jsem byl nucen si tuto představu rozšířit o to, co znamenají Vánoce pro širší spektrum lidí, kteří vyjadřují s nimi spojený sentiment po svém.“

Rieserův objektiv zachycuje neobyčejný rozsah dekorativního a lidského způsobu vyjádření. Od domu v arizonském Tempe vyzdobeného desítkami nafukovacích Santů po elektrického Mojžíše rozdělujícího Rudé moře na trávníku před domem v Austinu. Jeho projekt představuje poslední zápis do análů archivu zimních radovánek, který zaznamenává moderní tradici větví, ozdob a výzdoby, jejíž historie sahá až do Německa 16. století.

Ve skutečnosti však kořeny tohoto křesťanského rituálu sahají až do doby starého Egypta, kdy za zimního slunovratu zdobili uctívači boha slunce Ra své domy zelenými palmovými listy, které symbolizovaly vítězství života nad smrtí.

V roce 2016 pózuje majitelka domu Jennifer Houghtonová pod portrétem své rodiny ve výstřední zimní říši divů, která je jejím domovem v Highland Parku u Dallasu v Texasu. Jennifer má blog zaměřený na bytové dekorace a instagramový účet Turtle Creek Lane.

Podobně se stále zelené větve používaly k výzdobě domů ve starověkém Římě při oslavách Saturnálií, jež měly usmířit zemědělské bohy ovlivňující osud úrody. Také keltští druidové a Vikingové je zahrnovali do svých oslav zimního slunovratu jako symbol naděje během mrtvého ročního období.

A jak přešla tato praxe od skromných větví k majestátním stromům? Někteří to připisují Německu 16. století. Tam tehdy zdobili cukrovím, jablky a bobulovitými plody malé stále zelené stromky používané v církevních hrách. Tak dostal najednou pohanský rituál křesťanskou podobu. A po Evropě se v zimě začaly šířit stále větší a impozantnější stromy.

Američané přijali tuto praxi relativně pozdě. První vánoční stromky se objevily ve zdejších německých komunitách na začátku 19. století. Většinou však v 19. století Američané stále ještě vnímali tento zvyk jako pohanský. Až do roku 1846, kdy byla britská královna Viktorie zachycena se svou rodinou u zářivě nazdobeného vánočního stromečku. Brzy nato se začali příslušníci americké elity předhánět, kdo bude mít nejbohatší vánoční výzdobu.

Potom už byla otevřená cesta k americkým Vánocům. Dnes je těžké si představit prosinec bez alespoň jednoho druhu ikonického vánočního koloritu. Bez ohledu na geografickou polohu.

Zaměstnanec prodejce vánočních stromů Pacific Furs Tree Lot v roce 2011 „vločkuje“ strom v Glendale v Arizoně. Vločkování je proces postřiku stromu bílou přilnavou směsí, která připomíná čerstvý sněhový poprašek.

Text: Rachel Jonesová
Fotografie: Jesse Rieser
Překlad: Hana Kašparovská

Související články