Elektromobily ničí přírodu mnohem víc než auta na benzín

Od automobilů a motorek s elektrickým pohonem si zejména ekologové slibují hodně. Ale nová studie ukazuje, že tato cesta možná vede do pekla.

Elektromobily ničí přírodu mnohem víc než auta na benzín
Elektromobily ničí přírodu mnohem víc než auta na benzín
Zdroj: archiv

Zdroj: null

Hybridní a elektrické automobily si nejčastěji spojujeme s čistým ovzduším a ekologičtějším přístupem k životu. V Číně teď ale vznikla studie, která naznačuje, že to je složitější. 

Autoři studie srovnávali, kolik zplodin vyprodukuje elektromobil a vůz s klasickým pohonem. Auto na elektřinu v tomto souboji „zvítězilo“, celkem vyprodukovalo výrazně více emisí skleníkových plynů. Samozřejmě, že ne přímo automobil, studie však zkoumala všechny zdroje, které se na jízdě vozu podílejí. 

Protože vznikla v Číně, vyšlo, že zdroje, které dodávají elektřinu bateriím, bývají většinou velmi „špinavé.“ To znamená, že znečištění vzniká přímo v uhelných elektrárnách, a ne až ve spalovacím motoru – o to je ho však více. 

Zhruba stejně látek jako elektromobily vypustí do vzduchu dieselové autobusy a vůbec nejhorším způsobem dopravy je pohledu na emise dieselový automobil. Existuje tedy vůbec způsob dopravy, který je ekologický? Výsledky této studie tvrdí, že ano – mají jím být elektrokola

Kola mění svět

Zdroj: null

Kola a motorky s elektrickým pohonem vyšly ze studie jako jasní vítězové. Pokud srovnáme dostupné a zveřejněné údaje, tak nejhorší elektromobily vyprodukují 274 gramů COna 1000 metrů jízdy. Zato elektrokolo vyprodukuje jen 17 gramů CO2 na 1000 metrů jízdy. 

Není náhodou, že právě tyto stroje s elektrickým pohonem jsou v Číně tak rozšířené. Za posledních deset let si lidé v této zemi pořídili víc než 100 milionů elektrokol; jde tedy o vůbec nejrychlejší boom nějakého dopravního prostředku v dějinách. A jejich trh stále rychle roste, stejně jako počet elektromobilů. 

Výsledky této studie nám ukazují, že pokud se máme znečištěním vážně zabývat, musíme studovat nejen to, co vychází přímo z výfuků, ale také další okolnosti. Vědci, kteří se na studii podíleli, tvrdí, že pokud by se našel k přírodě ohleduplnější způsob, jak vyrábět baterie do aut, výrazně by to elektromobily posunulo nad auta s benzínovým nebo dieselovým motorem.

 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články