EXKLUZIVNĚ pro National Geographic: Jak vytvořit psa

Vědci poodhalili oponu, za níž se skrývá tajemství neuvěřitelné rozmanitosti psích tvarů a velikostí. Za stejnou oponou možná najdeme i klíč k lidským chorobám.

Nejrozmanitější zvířecí druh

Nejlepší přítel člověka se lidským přičiněním vyvinul v nejrozmanitější zvířecí druh na světě. Baset, vlčák, jezevčík, pudl nebo čivava – tak neuvěřitelná rozmanitost, a přitom všichni patří k jednomu druhu. Navíc většina ze dnešních 400 psích plemen existuje pouhých několik set let. Je to ohromující úspěch. Jak je to možné?

Chovatelé začali kombinovat znaky nesourodých psů a dále je posilovali tím, že pro další generace vybírali potomstvo s nejvýraznějším projevem požadovaných znaků. Přirozené evoluční tempo tak nabralo neuvěřitelnou rychlost.

Psi byli prvním domestikovaným živočišným druhem. Proces zdomácnění nastal před 20 000 až 15 000 lety, když vlci začali vyhledávat zbytky potravy v okolí lidských osad. Odborníci se neshodují v názoru na to, jak aktivní úlohu sehrál člověk v další fázi domestikace, avšak vztah mezi šelmou a člověkem se nakonec vyvinul oboustranně.

Šlechtění v praxi

Když němečtí lovci v 18. a 19. století chtěli vyšlechtit psa, který by se hodil pro lov jezevců, asi to probíhalo tak, že vzali baseta a spářili ho s teriérem. Získali psa s krátkýma nohama a oblým tělem, který dokázal pronásledovat kořist až do nory. Dnes mu říkáme jezevčík. Nejvíce se hodil dlouhý a robustní ocas: lovci psa popadli za oháňku a vytáhli ho z nory i s jezevcem v tlamě.

„Vychází najevo,že rozmanitost psů je podložená jen úzkou škálou genetických nástrojů."

Překvapivě málo genetických změn

Vědci se domnívali, že v pozadí morfologické rozmanitosti psů stojí velká genetická rozmanitost. V poslední se však objevilo více výzkumů psího genomu a přinášejí nečekaný a zcela opačný výsledek: pestrá mozaika psích tvarů, barev a velikostí je podmíněna jen malým počtem změn v několika málo genových úsecích.

Velikost těla, délka a typ srsti, tvar čenichu, postavení uší, barva chlupů a další znaky, které určují vzhled plemene, jsou podmíněny činností nebo nečinností asi padesáti genů. Nabízí se srovnání s lidskou genetikou: tělesná výška člověka je dána interakcí asi dvou stovek genových oblastí. Jednoduchý genetický základ psí morfologie je vlastně anomálie.

Podívejte se na video, jak fotograf William Wegman fotil psi do únorového čísla časopisu National Geographic. A že to nebylo vůbec jednoduché.

Výzkum psího genomu je významný hlavně pro pochopení geneticky podmíněných chorob člověka. Badatelé již přiřadili psí choroby ke konkrétním mutacím konkrétních genů, a mnohé z těchto chorob mají svůj lidský protějšek. Více se o tom dozvíte v únorovém čísle tištěného vydání časopisu National Geographic