Fascinující: VIDEO porodu, které ho ukazuje zevnitř

V listopadu roku 2010 porodila čtyřiadvacetiletá žena v Berlíně zdravé dítě. Na tom není nic tak výjimečného – ale tehdy šlo o první porod, který byl od začátku do konce sledován pomocí magnetické rezonance.

Fascinující: VIDEO porodu, které ho ukazuje zevnitř

Univerzitní nemocnice Charité v Berlíně, kde k tomu došlo, zveřejnila záběry teprve nyní – a rozhodně stojí za to se na ně podívat. Příchod nového člověka na náš svět je úžasný už sám o sobě a jen málo lidí ho vidí víckrát než je prstů na jedné ruce. Vidět ho ale zevnitř, to doposud mohla jen hrstka vybraných vědců.

Podívejte se na video:

Porod pod dohledem

Vědci nejprve vybrali zdravou ženu, u níž neočekávali žádné komplikace. Po podání epidurální anestezie ji přemístili do otevřeného magnetického „tunelu“ a tam během 45 minut provedli celkem osm studií. Pro veřejnost bylo uvolněno toto video zachycující porod v jeho nejnáročnější fázi.

Vše dopadlo dobře nejen po vědecké, ale také po lékařské stránce: na svět přišel zdravý 2,5 kilogramů vážící chlapec. Lékaři sledovali pomocí magnetické rezonance rodičku i po porodu – podle oficiálního vyjádření nemocnice vše snášela bez větších problémů. Nemocnici i s novorozencem opustila dva dny po porodu…

Na videu je zachycena druhá doba porodní – neboli vypuzovací. Během ní žena cítí silné stahy dělohy a zažívá také nejhorší bolesti. Lékaři pro experiment museli vymyslet a vyrobit zcela nový tunel magnetické rezonance – musel být otevřený tak, aby porodníci měli k rodičce neomezený přístup. Detailní informace o porodu a zúpůsobu zpracování videa najdete na webu Americké porodnické asociace.

Stejnou metodu nyní použili vědci z Velké Británie, aby zachytili pohled do dělohy na dvojčata. Informuje o tom magazín New Scientist, na jehož webu také můžete zhlédnout video

FOTO a zdroj: Bamberg C, Rademacher G, Güttler F, et al. Human birth observed in real-time open magnetic resonance imaging. Am J Obstet Gynecol 2012;206:505.e1-6.