Jaká je nejlepší a nejhorší poloha ve spánku?

Osm hodin strávených v posteli ještě nemusí být zárukou kvalitního odpočinku. Lidé, kteří se často probouzejí s bolestmi, by se podle odbornice na poruchy spánku měli mimo jiné zaměřit i na svoji oblíbenou spánkovou polohu.

Ospalost během dne může být jedním z ukazatelů špatné spánkové polohy.

Bez spánku se neobjedeme. Abychom se ráno cítili svěží, nezáleží jen na času stráveném v posteli, ale i poloze, kterou při spánku preferujeme.

Většina lidí spí na boku – ať už pravém či levém – jenže tato poloha často způsobuje bolesti ramen a kyčlí. Podle posledního výzkumu vyšlo také najevo, že spaní na pravé straně zhoršuje pálení žáhy.

Odborníci vysvětlují, že sval v jícnu, který udržuje kyselinu v žaludku, se při této poloze uvolní, což umožní výskyt určitého množství kyseliny v krku, což aktivuje pocit pálení. Při spánku na levé straně zůstává tato mezera zavřená.

Shelby Harris, odbornice na léčbu poruch spánku a profesorka na Lékařské fakultě Alberta Einsteina v New Yorku proto z této nabídky doporučuje spíš spánek na levém boku. „Rozhodně se ale vyplatí investovat do polštáře s větším množstvím výplně, kterým si podložíte hlavu a jeden, který si dáte pod kolena, abyste předešli bolestem v dolní části zad.“

Utlačování v hlavní roli

Absolutně nejhorší spánkovou polohou je podle Shelby Harris spánek na břiše. „Tato oblast je pak celou noc vystavena tlaku celého těla a pravděpodobně se ráno probudíte s brněním a také s bolestmi svalů a kloubů.“

Lidem, kteří se tohoto způsobu spaní nechtějí vzdát, odbornice doporučuje pořídit si méně objemný polštář kvůli snížení napětí v oblasti krku.

Nepříliš oblíbený vítěz

A máme tu vítěze – spánek na zádech. Přestože jde o oblíbence velmi úzké skupiny lidí, z odborného hlediska jde o nejlepší způsob, jak se ráno probudit bez bolestí zad, kloubů či pálení žáhy. Jediným negativem je zvýšené riziko chrápání.

Nabízí se otázka, jak si polohu, která je nejlepší pro naše zdraví, zamilovat a nevracet se ke své oblíbené? „Pokud chcete změnit svůj styl spánku, před usnutím si můžete dát polštáře po obou stranách těla a také si dát jeden pod kolena, což by celkově mělo zmírnit pohyb během spánku.“

Jestli tento způsob nepomůže, odbornice navrhuje jeden poněkud drsnější, a to všít si po stranách noční košile tenisový míček. Spánek na bocích tak nebude přinášet takové pohodlí a vy se automaticky otočíte zpět na záda. 

„Pokud vás ale netrápí bolesti nebo nevstáváte každý den s pocitem vyčerpání, řiďte se na prvním místě vaším dobrým pocitem,“ dodává Shelby.

Mohlo by vás zajímat: