Klíčem k super-paměti je jediná molekula, která umí vyvolat „Total Recall"

Nemůžete si vzpomenout? Ať už to jsou klíče nebo vtipná replika z filmu nebo… naše paměť selhává a někdy nepomůže ani Google. Přitom podle nové studie je klíčem k odemknutí super-paměti jediná molekula, stačí ji prý odstranit.

Záběr z filmu Total Recall
Zdroj: TriStar Pictures

Teoreticky kdokoli by si tak mohl prožít Total Recall, tedy ne přímo akční film Arnoldem Schwarzenbergem, ale spíše stav, který mají jedinci s fotografickou pamětí. Tedy možnost vybavit si cokoli, co jste viděli, popřípadě i slyšeli, s dokonalou přesností.

Jak si zapamatovat nezapamatovatelné?

Výzkumníci z montrealské McGill University totiž identifikovali v mozku molekulu, která je přímo zodpovědná za odclonění některých odclonění. A pokud se tato molekula odstraní z cesty, rozsah paměti se zásadně rozšíří. Motivem pro průzkum bílkovin FXR1P A FXR2P nebyla výroba lidí se super-pamětí, ale hledání nových terapií na léčení neurodegenerativních nemocí, jako je Alzheimer nebo autismus.

Výzkum vedl k přesnějšímu popsání vytváření synaptických vazeb v mozku a formování paměti a následné dostupnosti informací, které mozek zpracovává. Tým vedený neurologem Keithem Muraiem zjistil, že po přidání proteinu FXR1P myší mozky reagovaly zvýšenou produkcí klíčových neuroreceptorů GluA1 a souvisejících procesů na podporu učení a paměti – především dlouhodobé.

"V případě autismu potřebujeme snížit aktivitu mozku a u Alzheimerovy choroby naopak stimulovat zvýšení aktivity. Manipulací s pomocí FXR1P můžeme přizpůsobit tvorbu paměti a výrazně zlepši život lidí s poruchami funkcí mozku," vysvětluje v časopise Cell vedoucí výzkumu.

Nahrává se anketa ...