Klonovaná zvířata: Tvorové, které v životě čeká jen nemoc a předčasná smrt

Počátkem roku se čínští vědci pochlubili kontroverzním úspěchem: podařilo se jim naklonovat dvě opičky, které se na rozdíl od předchozích experimentálních produktů narodily živé a měly se k světu. Kritické hlasy ovšem předpovídaly, že se tyto roztomilé samičky makaků nedožijí ani půl roku.

Naklonované opice v Číně

Od průlomové lednové zprávy si už svět na naklonované opičky nevzpomněl. Jen jeden australský zpravodajský web po šesti měsících kontaktoval státní Ústav čínské akademie věd v Šanghaji, aby se pozeptal, jak se makakům daří. "Mají se velmi dobře, v současné době žijí společně s ostatními opicemi podobného věku. Nevykazují žádné abnormální znaky, které by nás měly znepokojovat," informoval Dr. Mu-ming Poo, který se na projektu klonování podílel. Naklonované opičky podle něj brzy podstoupí testy zkoumající jejich mozkovou aktivitu a vývoj chování.

Přestože makakové navzdory pesimistickým předpovědím stále žijí, klonování primátů vzbuzuje vážné obavy jak v laické veřejnosti, tak v řadách vědců. V minulosti už sice bylo naklonováno přes dvacet druhů savců, mezi nimi ovce, prasata, psi a kočky, v případě čínského pokusu se ale jedná o první úspěšné klonování druhu výrazně podobného člověku.

Jistě vás teď děsí představa, že se v dohledné době dočkáme i prvního klonu lidského. Celá záležitost má však ještě jednu stinnou stránku: opičí klony jsou vyvíjeny výhradně za účelem lékařských experimentů, které mají lidstvu přinést nové způsoby léčby vážných onemocnění. V praxi to bude vypadat tak, že se do genetické informace klonované buňky začlení genová mutace způsobující některou z lidských zatím nevyléčitelných chorob, posléze se počká, až se nemoc u zvířete rozvine, a pak se na ni metodou pokusu omylu bude hledat lék.

Dr. Poo tvrdí, že jde o humánnější způsob provozování farmaceutických experimentů, než když se pro vědecké účely používají zvířata dovezená z jejich přirozeného prostředí v džungli. "Jenom do Spojených států se každoročně přiveze nejméně 30 tisíc opic pro farmaceutický výzkum," uvedl Poo. "Opice z divočiny mívají hodně rozdílných genů, a tak je jich potřeba velké množství, aby se mezi nimi daly najít určité geny. Když ale naklonujeme identické opice se stejnou genetickou výbavou, budeme jich potřebovat mnohem méně, a ušetříme tím životy opic z pralesa."

Jiný názor na věc mají aktivisté z organizace PETA, kteří ve svém prohlášení uvedli: "Klonování je hororová show: plýtvání životy, časem i penězi - a utrpení, které takové experimenty způsobují, je nepředstavitelné… Jelikož klonovaná zvířata umírají krátce po svém narození v 90 procentech případů, čínské opičky jsou jen symbolem utrpení a smrti."