Ledový muž Ötzi byl politováníhodný kardiak. Nesnášel mléko a zlobily ho tepny

Pravěký muž Ötzi, jehož mimořádně dobře zachované tělo bylo nalezeno před 20 lety v alpském ledovci na pomezí Rakouska a Itálie, trpěl nesnášenlivostí mléčného cukru, laktózy, a měl problémy s krevním oběhem.

Ledový muž Ötzi byl politováníhodný kardiak. Nesnášel mléko a zlobily ho tepny

Další z řady závěrů podrobného zkoumání Ötziho organismu vědci zveřejnili poté, co poprvé kompletně přečetli a částečně i rozluštili genetickou výbavu mumie z doby ledové. Mimo jiné také zjistili, že ledovcový muž měl "příbuzné" na Korsice a Sardinii.

Vědci v Ötziho DNA narazili na důkazy chorob, které bychom dnes zařadili mezi civilizační, ať už se to týká alergie na mléčný cukr nebo problémů s krevním oběhem. "Při snaze usadit se, obdělávat půdu a chovat dobytek pro něj asi muselo být těžké, že nesnesl mléko," politoval muže žijícího před 5300 lety Carsten Pusch, jehož tým prováděl vlastní genetickou analýzu na univerzitě v německém Tübingenu.

Klaus Oeggl, který také mumii zkoumal, v nedávném rozhovoru pro National Geographic uvedl, že ledovcový muž mohl jíst bez problémů sýry: "Intolerance laktózy nevylučuje konzumaci sýrů, protože laktóza ve zralém sýru téměř není."

Byl Ötzi příbuzný Napoleona?

Zatím by ale bylo předčasné činit obecné závěry o genetické podmíněnosti těchto nemocí, zdůraznil vědecký tým v čele s Albertem Zinkem ze severoitalského Bolzana. Výsledky výzkumu byly zveřejněny v časopise Nature Communications. První výsledky analýzy DNA Ötziho vědci zveřejnili už loni na podzim. Tehdy zjistili, že Ötzi měl hnědé oči i vlasy. Další analýzy u něj odhalily celou řadu nemocí.

Kromě jiného se nyní vědcům podařilo určit příčinu Ötziho kornatění tepen, o němž věděli už dříve. Dnes tuto nemoc způsobuje především tučná strava, kouření a nedostatek pohybu. Nic z toho ale v mladší době kamenné nepřicházelo v úvahu. Ötzi vykazuje genetické predispozice ke kornatění. "Ukazuje to, že onemocnění kardiovaskulárního systému rozhodně nejsou civilizační chorobou," konstatoval nyní Zink.

Rovněž při hledání Ötziho příbuzných byl čtyřicetičlenný vědecký tým úspěšný. Našel je až na italské Sardinii a francouzské Korsice, ačkoli samotný Ötzi podle dřívějších zkoumání nikdy neopustil alpský region. "Pravděpodobně mají obyvatelé těchto ostrovů a Ötzi společné předky," konstatoval Pusch.