Létající ryby plachtily vzduchem v Číně. Před 200 miliony lety

Nedávno objevená fosílie odhalila, jak se dříve obratlovci pohybovali nad vodou.

Létající ryby plachtily vzduchem v Číně. Před 200 miliony lety

Čínští vědci analyzovali "výjimečně dobře zachovanou fosílii" z období druhohorního triasu (před 235 až 242 miliony lety). Během tohoto období nastávala obnova ekosystému po masovém vymírání v permu.

VIDEO: Zvuk půlmetrových kobylek zazněl poprvé po 165 milionech let

Fosílie je novým důkazem, že mořský ekosystém se dokázal zotavit mnohem rychleji než se původně předpokládalo. Vymírání v období prvohorního permu (období před 298 miliony lety a dále) mělo na zemský ekosystém zdaleka největší dopad než jakékoli jiné masové vymírání. Tehdy z planety zmizelo 90 až 95 % mořských druhů.

Předchozí studie předpokládaly, že se mořský ekosystém v období triasu vzpamatoval rychleji, než se předpokládalo, a poradil si s tím rychleji než ekosystém na souši.

Ryby nelétají. Nebo ano?

Nový výzkum, který byl představem v odborném časopise Proceedings of the Royal Society B, prováděli vědci z Pekingské univerzity, čínské Akademie věd a Přírodopisného muzea v Zhejiangu.

Létající ryba Potanichthys xingyiensis dorůstala délky asi 15 centimetrů a měla neobvykle tvarované tělo, podobně jako mají současné "létající ryby". Fosílie má asymetrickou vidlicovitou ocasní ploutev a čtyři "křídla" (pár zvětšených prsních ploutví vytváří primární "křídla" a menší pánevní ploutve představují pomocné ploutve).

Fosílie byly objeveny v provincii Guizhou  v jihozápadní části země. Jsou prvním dokladem existence vymřelé čeledi ryb Thoracopteridae (tyropterovití). Předchozí fosílie ryb této čeledi ukazovaly na výskyt v období vrchního triasu (před 250 miliony lety) na území dnešního Rakouska a Itálie. Tento nedávný objev ukazuje, že její teritorium bylo výrazně větší.

Ryby vymřelé čeledi tyropterovitých patří do téže skupiny (nadřád mnohokostnatí ,Neopterygii) jako současné létající ryby.

Schopnost plachtit vzduchem se v říši zvířat vyvinula mnohokrát, ale v případě ryb pouze dvakrát - v triasu u tyropterovitých a pak znova v současnosti u ryb z rodu letounovitých (Exocoetidae). Předpokládá se, že v obou případech byla  "hnacím motorem" snaha uniknout mořským predátorům.

Úvodní foto: Zdroj: Guang-Hui Xu / Chinese Academy of Sciences