Masožravé pandy? Žvýkají bambus protože ztratily receptor masové chuti

Každý ví, že pandy jedí bambus. Ale věděli jste, že jejich předci s chutí přežvykovali maso? Jak se stal z pandy vegetarián? Vědci se shodují na tom, že pandy velké začaly nahrazovat maso bambusovými výhonky před sedmi miliony let a trvalo dalších pět milionů let vývoje, než přešly výhradně na rostlinnou stravu. Jedna ze studií tvrdí, že přišly o schopnost chuťově maso rozpoznat.

Zdroj: Thinkstock

V určitém okamžiku evoluce se deaktivoval receptor chuti umami, jenž je důležitý pro konzumaci masa, sojové omáčky či hub – díky němu tyto potraviny chutnají lépe. Změna nastala někdy před 4,2 miliony let, pokud tedy měly pandy k dispozici maso, měly by díky změně chuťových buněk menší sklony ho jíst.

Ale zdá se, že zvyk je železná košile. Na Univerzitě ve španělské Malaze Borja Figuerido se svými kolegy porovnával lebky pandy velké se dvěma druhy pandy, které již vyhynuly: trpasličí pandou (Ailuropoda microta), jež se procházela po Zemi před dvěma miliony let a menším předchůdcem současné pandy, Ailuropoda baconi. Kromě toho analyzovali lebky dalších 171 druhů medvědů, kteří se bambusem neživí.