Mateřství může urychlit stárnutí až o 11 let, tvrdí vědci

Porod nevyhnutelně vede k významným změnám v mysli i těle ženy. Z nejnovější studie vychází najevo, že důsledky mateřství mohou být mnohem větší, než jsme si dosud mysleli - mámy stárnou podstatně rychleji než kuřačky.

Ženy mámy často říkají, že se cítí mnohem starší než jejich bezdětné kamarádky. Nová studie jim dává za pravdu.

Nová analýza DNA získaná od téměř 2000 žen v reprodukčním věku v USA ukazuje, že u žen, které porodily, došlo ke změně genetických markerů, což naznačuje, že prodělaly výrazně zrychlené stárnutí buněk.

"Byli jsme překvapeni, že jsme našli tak jasný důkaz," uvedla epidemioložka Dr. Anna Pollack z univerzity Georgea Masona. "Je to ekvivalent, který se rovná přibližně 11 letům zrychleného buněčného stárnutí."

Dr. Anna Pollack a její tým analyzovali údaje z Průzkumu národního zdraví a výživy (NHANES) - rozsáhlé průřezové studie mapující zdraví lidí v USA v průběhu let.

Když zkoumali údaje z období 1999 až 2002 - roky, kdy výzkum zahrnoval měření genetického markeru tzv. telomer (= koncové části chromozonů) - zaznamenali něco neobvyklého.

Větší dopad než při kouření či obezitě

Bez telomerů se buňka nemůže dělit. Jde o koncové části chromozonů, které fungují jako hodiny - odpočítávají maximální počet životních cyklů, jimiž může projít. Délka telomerů je považována za ukazatel toho, jak jsme staří na buněčné úrovni – čím delší, tím lepší, protože kratší telomery jsou spojovány s diagnózami, jako je rakovina a srdeční onemocnění. Nyní tu máme nový ukazatel – porod.

Studie ukázala, že když se porovnávali ženy stejného věku, etnického původu a vzdělání, kuřačky/nekuřačky, vyšlo najevo, že ženy, které porodily alespoň jedno dítě, měly v průměru o 4,2 % kratší telomery než bezdětné ženy. Což odpovídalo zhruba 11 letům zrychleného buněčného stárnutí.

Je zajímavé, že toto zkrácení telomeru spojené s porodem je ještě větší, než které bylo dříve zaznamenáno ve výzkumu zkoumajícího spojitost s kouřením (4,6 roků buněčného stárnutí) a obezitou (8,8 let).

A co víc, ve studii se zkracování telomerů lišilo podle toho, kolik dětí ženy měly.

"Zjistili jsme, že ženy, které měly pět a více dětí, měly mnohem kratší telomery než ty, které neměly žádné a relativně kratší než ženy, které měly jedno až čtyři děti," řekla Dr. Anna Pollack.

Pachatel (zatím) neznámý

„Netvrdíme, aby ženy neměly děti. Jen je potřeba si uvědomit, co se v souvislosti s porodem děje,“ upozornila vědkyně.

Zajímavostí je, že studie z roku 2016, která se zaměřila na tradiční vesnici Mayů Kaqchikel v Guatemale, vyvolala protichůdný výsledek. Tady se zjistilo, že ženy žijící s dětmi ve velké komunitě, mají delší telomery, z čehož se dalo vyvodit, že naopak děti dokážou svoje matky chránit před buněčným stárnutím.

Proto přichází na řadu otázka, jakou roli při zkracování telomerů, a s tím související buněčné stárnutí, hraje skutečnost, že je matka na děti sama, a tím pádem se zvyšuje stres okolo mateřství?!